شیراز ۱۴۰۰

ساخت وبلاگ
66مسئول ثبت حریم آثار تاریخی فارس از به پایان رسیدن بازنگری حریم مجموعه فرهنگی سعدی خبر داد و گفت: حریم آرامگاه سعدی، باغ دلگشا و قلعه فهندژ بازنگری شده که به محض ابلاغ ضوابط ساخت وسازهای این منطقه تغییر خواهد کرد. به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از خبرجنوب، پاک نژاد با بیان اینکه در بازنگری حریم مجموعه فرهنگی سعدی، نقشه های منطقه نیز به روزرسانی شد، افزود: تا قبل از طرح، بازنگری ضلع غربی آرامگاه سعدی که بافت مسکونی منسجمی هم دارد در حریم نبوده است که با اجرای طرح از ساخت وساز ساختمان های بلندمرتبه در این منطقه جلوگیری به عمل می آید.به گفته وی، در این محدوده که تا خط الرأس کوه مشرف به آرامگاه ادامه دارد ساختمان های ۲ طبقه مجوز ساخت می گیرند. مسئول ثبت حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه اضافه کرد: طبق ضوابط این حریم، ساخت وسازها در ضلع جنوبی باغ دلگشا افزایش یافته است چرا که شیب زمین حدود ۳ متر است و امکان ساخت ساختمان ها با افزایش یک متر ارتفاع بیشتر وجود دارد.
پاک نژاد با تاکید بر اینکه از این پس مجوز ساخت وسازها باید طبق بازنگری حریم ها داده شود، افزود: با توجه به حساسیت های موجود و آثار تاریخی و فرهنگی منحصربه فردی که در این منطقه وجود دارد، بازنگری حریم مجموعه در اولویت قرار گرفت.
وی در بخش دیگری از این گفت وگو به اجرای طرح بازنگری حریم مجموعه فرهنگی عرفان اشاره کرد و گفت: محور عرفان که مناطق چهارراه حافظیه، ادبیات و بولوار چهل مقام را شامل می شود یکی از محورهای تاریخی شیراز است که هم اینک طرح بازنگری حریم مجموعههای فرهنگی چون آرامگاه حافظ، تکیه چهل مقام و تکیه هفت تنان در دستور کار قرار دارد.
پاک نژاد در ادامه این گفت و گو به بازنگری و تعیین حریم آثار شاخص تاریخی در شهرستان های لامرد و سپیدان اشاره کرد و افزود: تل بیضاء و تپههای شاه قطب الدین در شهرستان سپیدان و مسجد جامع و حمام علی خانی اشکنان و تل علامرودشت در شهرستان لامرد تعیین حریم می شوند.وی ادامه داد: طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته، حریم این مجموعه ها تا آخر تابستان به پایان خواهد رسید.بنا بر این گزارش در آثار تاریخی، حریم، محدودهای است که متولی اثر تاریخی بر اساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تاریخی تعیین میکند. حریم آثار تاریخی، باعث حفظ موجودیت و یکپارچگی اثر میشود و میتوان به حریم درجه یک یا حفاظتی و حریم درجه دو و بصری اشاره کرد. حریم، حفاظتی برای جلوگیری از فرو ریختن و آسیب دیدن کل اثر تعیین میشود. در این حریم، فعالیتها، کاربریها و ساختوسازهای نامناسب بر روی نقشه مشخص میشود.در حریم بصری ایجاد ارتباط دیداری دوطرفه بین محیط و اثر تاریخی تعیین میشود. به عبارت دیگر، حریم بصری، دید اثر تاریخی به بیرون و چشم انداز بیرون به اثر تاریخی را حفظ می کند و ارتقا می دهد و البته می توان به حریم کاربردی هم اشاره کرد که این حریم بدین جهت تعریف می شود که پیوستگی اثر تاریخی و محدوده پیوسته به آن، دارای پیوستگی و همگنی با کارکردهای شهرها و مراکز تاریخی باشد. در تعیین این نوع حریم، بخش ویژهای به تعیین کارکردهای مطلوب و قابل توصیه اختصاص می یابد.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 232 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 19:01

17324_pol valiasr

17324_pol valiasr

سومین پروژه بزرگ عمرانی شیراز پایان امسال به بهره برداری می رسد. به گزارش شیراز۱۴۰۰، معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با اعلام این مطلب گفت: پروژه پل کابلی ولی عصر (عج) به عنوان بزرگترین پل کابلی جنوب کشور و پس از قطار شهری و کوهسار مهدی (عج)، با اعتباری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان، سومین پروژه عمرانی بزرگ شیراز است که هم اکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

آرش فرج زاده اظهار داشت: در حال حاضر دو سوم عملیات پایلوت این پروژه انجام شده و تنها بخش کوچکی از آن در بلوار سلمان فارسی باقی مانده و اجرای تجهیزات نصب کابل ها توسط مشاور خارجی طراحی و توسط قرار گاه خاتم الانبیا (ص) در حال انجام است و عملیات کابل گذاری از یک ماه قبل آغاز شده و امیدواریم آبان ماه بتوانیم نصب کابل ها را آغاز کرده و بهمن ماه آن را تحویل شهروندان دهیم.

وی افزود: همزمان با عملیات اجرایی این پل، کارهای زیبا سازی و نورپردازی آن و نیز پارک ولی عصر (عج) در زیر پل که با توجه به قرار گرفتن در کنار موزه دفاع مقدس به پارک موضوعی دفاع مقدس تبدیل می شود نیز در حال انجام است و با اتمام عملیات پل ، تمامی این پروژه ها همزمان به بهره برداری خواهد رسید. معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز گفت: امسال بودجه شهرداری بالغ بر ۳ هزارو ۵۰ میلیارد تومان است که ۸۳/۲ درصد آن یعنی ۲ هزارو ۵۳۷ میلیارد تومان مربوط به پروژه های عمرانی است.

وی اظهار داشت: در این میان با توجه به آنکه سال ۹۶ پایان فعالیت شورای چهارم است برنامه ریزی ها به نحوی انجام شده که تمامی پروژه های نیمه تمام تا سال ۹۵و ۹۶به بهره برداری برسد اما با توجه به آنکه بودجه بر حسب درآمد و هزینه است هرچه درآمد کسب شود به همان میزان هم هزینه می شود و در این بین پروژه های مربوط به حوزه حمل و نقل شهری با ۳۴ درصد و پروژه های مربوط به توسعه شهر مانند پارک ها و برخی زیر ساخت ها،رتبه های اول را در سر فصل های بودجه به حوزه خود اختصاص داده اند. این در حالی است که شهرداری هنوز به کسب ۵۰ درصد درآمد هم نرسیده است.

وی ادامه داد : البته این امر باعث کندی روند اجرای پروژه ها نشده و پروژه های عمرانی شهرداری با قدرت و سرعت در حال انجام است و در ۴۰۰ نقطه شهر پروژه های شهرداری در حال اجراست.

فرج زاده با اشاره به بهره برداری تعدادی از پروژه ها تا پایان سال جاری گفت: یکی از پروژه هایی که شهریور ماه به بهره برداری میرسد تقاطع سرداران-تخت جمشید است که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با ۲۵ میلیارد تومان اعتبار به جز هزینه های تملک و جا به جایی تاسیسات در حال اجراست .

وی با اشاره به برخی ویژگی های این پروژه افزود: این تقاطع اولین تقاطع پل میدانی شیراز است و ویژگی بارز آن ، ساخت بزرگترین پل عابر پیاده جنوب و یا حتی کل کشور است که به طول ۴۵۰ متر به صورت بتنی بر فراز سرتاسر این پل میدانی امتداد دارد و علاوه بر عابران پیاده،دوچرخه سوارها نیز می توانند از روی آن عبور کنند اما تمهیداتی برای جلوگیری از عبورموتورسیکلت ها بر روی این پل عابر پیاده اندیشیده شده است.

فرج زاده گفت: دومین پروژه ای که شهریور ماه به بهره برداری میرسد فاز نخست تقاطع میدان معلم است که با افتتاح آن، بلوار پاسداران به بلوار فرهنگ شهر اتصال پیدا می کند .

وی ادامه داد : اما فاز دوم این پروژه یعنی پل حد فاصل خیابان ایمان شمالی و جنوبی نیز با فاصله کوتاهی از پل اول آماده بهره برداری است اما در انتظار تعیین تکلیف در خصوص دو طبقه شدن خیابان ایمان شمالی از جانب شورای شهر هستیم .

وی از تقاطع جاده خرامه به سعدی به عنوان یکی دیگر از پروژه هایی یاد کرد که تا پایان سال به بهره برداری می رسد و اظهار داشت: از جمله دیگر پروژه هایی که امسال به سرانجام خواهد رسید ساخت جزایر ۳ گانه با ۱/۵ هکتار وسعت در بخشی از رودخانه خشک و بند نهر اعظم است که می تواند به یک جاذبه جدید گردشگری در سمت دیگر بولوار چمران و رودخانه خشک تبدیل شود .

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز از افتتاح تعدادی فرهنگسرا و فضاهای فرهنگی و ورزشی تا انتهای سال جاری خبر داد و افزود: یکی دیگر از پروژه های اثر گذاری که امسال بخشی از آن به بهره برداری می رسد پروژه کوهسار مهدی (عج) به عنوان دومین پروژه عمرانی بزرگ شهر شیراز است که فاز دوم آن در دهه کرامت به بهره برداری می رسد البته هنوز در خصوص ساخت تقاطع جام جم و تملک ۶ هزار متر مربع از زمین های مسیر این پروژه که متعلق به صدا و سیما است در حال رایزنی هستیم و در صورت توافق همزمان ساخت این تقاطع انجام می شود

وی ادامه داد: با افتتاح این فاز از پروژه ,رانندگان میتوانند از طریق تونل های کوهسار مهدی (عج)و بزرگراه آن ,پس از گذر از تونل های ایمان خود را به بلوار چمران رسانده ویا از طریق پل چمران و کوچه ۹۴ به میدان قصردشت راه پیدا کنند و با این کار ترافیک بلوار جام جم و چمران تا حدودا زیادی کاهش می یابد .

وی اظهار داشت :از سوی دیگر فاز سوم پروژه نیز تا جوادیه ادامه خواهد یافت که این بخش نیز تا انتهای سال ۹۶ و ابتدای سال ۹۷ به بهره برداری می رسد .

فرج زاده از ساخت اولین پل شیشه ای شیراز خبر داد و گفت :در حال حاظر عملیات ساخت زیرگذر شمالی علی بن حمزه (ع) آغاز شده که تا بهمن ماه این بخش را زیر بار ترافیک می بریم و کنارگذر آن بسته شده و بعد از آن عملیات فضای شهری جلوی حرم مطهر علی بن حمزه (ع) و ساخت پل شیشه ای روی رودخانه خشک آغاز خواهد شد و امیدواریم تا سال آینده این پروژه نیز به بهره برداری برسد .

وی ادامه داد سال ۹۵و۹۶ شاهد یک انقلاب و شکوفایی در پروژه های عمرانی خواهیم بود که با افتتاح ۱۴٫۵کیلومتر باقی مانده خط یک مترو شاهد اتفاقات زیادی خواهیم بود و علاوه بر این در زمینه توسعه فضاهای سبز نیز افتتاح فاز یک پارک ۵۸۰ هکتاری که ۱۰۰هکتار از این پارک را در برمیگیرد و نیز پارک ۷۰ هکتاری گلستان ,پارک مخابرات در بلوار چمران ,فازهای دیگر پارک ۵۰هکتاری مادر در پارک کوشک میدان از جمله پروژه هایی است که در این مدت به بهره برداری میرسد

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با اشاره به اجرای برخی پروژه های ساماندهی ورودی های شیراز گفت :در این راستا پس از اجرایی شدن طرح ساماندهی ورودی پل فسا در شرق و اجرای برخی پروژه ها در این بخش ,در حال حاظر عملیات ساماندهی و زیباسازی ورودی جنوب شیراز در بلوار امیرکبیر در مراحل نهایی قرار دارد و تا پایان سال به بهره برداری می رسد و ورودی شمالی نیز در حال کلنگ زنی است . وی ادامه داد :رویکرد شورا و شهرداری ,تکمیل پروژه های نیمه تمام است و به همین دلیل در سال ۹۵ پروژه جدیدی نداشتیم .

فرج زاده گفت :البته در راستای توجه به مشکلات کمربندی شیراز مقرر شده بود که ۶ تقاطع در این کمربندی به اجرا درآید که طبق این قرار ۳ پروژه آن به عهده شهرداری بوده که ساخت ۲ پروژه نواب صفوی و رودکی توسط شهرداری آغاز شده و عملیات ساخت تقاطع باهنر –کمربندی نیز طی روزهای آینده آغاز میشود .

وی افزود :با اجرای این پروژه ها شهرداری به تمام تعهدات خود در ساخت کمربندی عمل کرده اما راه و شهرسازی هنوز در خصوص تعهدات خود مربوط به ساخت ۳ تقاطع غیر هم سطح در کمربندی از جمله تقاطع های رحمت –کمربندی ,سفیر –کمربندی و قائم–کمربندی عمل نکرده است .

وی در ادامه از اجرایی شدن تقاطع بلوار مهدیه –امیرکبیر خبر داد و اظهار داشت :در حال حاظر رینگ ۶۰ متری شهر شیراز به جز تقاطع میدان مطهری تکمیل شده و باید به دنبال اجرای رینگ ۴۵متری شهر باشیم که نیازمند اجرای تقاطع نیست و رینگ خدماتی شهر است اما در کنار آن راه و شهرسازی باید به دنبال اجرای کمربندی دوم شیراز باشد .

فرج زاده گفت :پس از اجرای این پروژه ها تا سال ۹۶ در اجرای پروژه های عمرانی ما به دنبال رفع معضلات نقطه ای در زمینه ترافیک هستیم و نیازمند کارهای عمرانی و سخت افزاری گسترده نیستیم ,اما در صورت نیاز به صورت نقطه ای پروژه های عمرانی را انجام خواهیم داد .

وی ادامه داد:در این ارتباط پس از اتمام پروژه ها به دنبال ایجاد فضای باز شهری وپیاده راه و نیز ایجاد میدان های شهری و تعمیر و نگهداری پروژه های افتتاح شده خواهیم بود .

وی با اشاره به توجه شهرداری به ساماندهی ارتفاعات شهر اضافه کرد :در این راستا به دنبال آماده سازی زیر ساخت های مورد نیاز برای حضور سرمایه گذاران در ارتفاعات هستیم

فرج زاده ادامه داد :در راستای عملیاتی شدن طرح توسعه جنوب شهر شیراز ,یکی از پروژه هایی که هم اکنون نیز عملیات اجرایی آن در دست اقدام است احداث پارک بزرگ حاشیه ای رودخانه چنار راهدار است که ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر امتداد دارد و بخش هایی از آن توسط شهرداری منطقه ۹ در حال اجراست .

وی با اشاره به شناسایی ۱۱۰ نقطه در شیراز برای اجرای پروژه گفت :یکی از مهم ترین پروژه های شهر شیراز که هم اکنون در حال اجراست تقاطع امیرکبیر –مطهری است که ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عنوان بزرگترین تقاطع شیراز را به خود اختصاص داده و با ابعادی که دو برابر تقاطع معلم هست تا سال ۹۶ و با ۶۰ میلیارد تومان بودجه به بهره برداری میرسد .

وی ادامه داد :در حال حاضر ۱۹ پروژه با ۱۶۵ میلیارد تومان اعتبار در شیراز در حال اجراست که از جمله این پروژه ها ,ادامه زیرگذر گلستان است که تا شهریور ماه سال آینده این پروژه نیز که عنوان طولانی ترین زیرگذر شیراز را با خود یدک میکشد به بهره برداری خواهد رسید.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 246 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 19:01

به منظور افزایش تعاملات بین سایر کلانشهرهای کشورمان و افزایش اطلاع رسانی پروژه های بزرگ  تمام کلانشهرهای ایران ،به اتفاق مدیران سایتهای شهری مختلف تصمیم گرفتیم بصورت دوره ای هر هفته گزارشی از پروژه های یک کلانشهر را بصورت هم زمان در تمام سایتهای شهری منعکس نمائیم .

مرکز همایش های بین المللی اصفهان 

مجموعه ویلاها ، هتل و مرکز خرید مرکز همایش های بین المللی اصفهان

 

 

تکمیل فاز دوم شهر رویاها، مرکز خرید و هتل چهار ستاره 

 

 

تکمیل فاز دوم میدان تاریخی عتیق ، شامل: مرکز خرید ،هایپر ، پارکینگ طبقاتی

 

 

ساخت بزرگترین بازار و گل گیاه کشور

 


 

شهرک نمایشگاهی اصفهان

 


تکمیل مصلی بزرگ اصفهان

 


 

پروژه تقاطع پنج سطحی استقلال

 

 

تعریض پل فلزی

 

 

تقاطع غیر هم سطح ۲۵ آبان

 

 

تقاطع غیر هم سطح اشکاوند

 

 

 

رینگ حفاظتی و حلقه چهارم ترافیکی  در ۸۰ کیلومتر

دارای بیش از ۲۰ تقاطع غیر هم سطح

 


 

زیر گذر مطهری

 


 

خط سوم بی .آر.تی BRT  

 

 

فاز اول تراموا اصفهان

 

 

 پروژه قطار سریع السیر تهران، اصفهان

 

 

 

 بیمارستان هزار تخت خوابی سلامت 

 

 

احداث بندر خشک اصفهان در شرق

 


 

ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در شرق اصفهان

 


 

ساخت سالن پاتیناژ در منطقه یک شهرداری

 

 

ساخت خانه اسکواش 

 

 

 ساخت مجموعه بزرگ شهر آبی شامل: دلفیناریوم، استخر فوک ها و پنگوئن ها

 

 

 فاز دوم تله سیژ ناژوان تا آتیشگاه

 

 

تکمیل موزه دفاع مقدس

 

 

اجرای فاز دوم بدنه سازی چهارباغ

 

 

 تکمیل ورزشگاه ۷۵ هزار نفری نقش جهان

 

 

احداث پارک ۱۸ هکتاری  شمس آباد در منطقه دو

اجراء  پارک حاشیه زاینده رود از پل شهرستان تا پینارت در منطقه چهار

احداث شهرک مبل

اجراء تونل زیر رودخانه حدفاصل خیابان شمس آبادی تا خیابان توحید در منطقه یک

پل هفتم رودخانه در مناطق ۴و ۶

احداث پارک مینیاتور و پارک خواهر خوانده ها در خیابان آبشار سوم

مجموعه مبلمان شهری، تجاری و پارکینگ چهار باغ بالا

شهرک سینمایی شرق اصفهان

مجموعه فرهنگی تئاتر شهر در شهرک شهید کشوری

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 233 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 19:01

رتبه-دوم-مشترک-
کتابخانه-مرکزی-و-مرکز-اسناد-ملی-فارس-شیراز-
-شادروان-سید-هادی-میرمیران-حمید-میرمیران

رتبه-دوم-مشترک-
کتابخانه-مرکزی-و-مرکز-اسناد-ملی-فارس-شیراز-
-شادروان-سید-هادی-میرمیران-حمید-میرمیران

شیراز میزبان آرشیو ملی هنر ایران می شود اگر مسئولان استانی برای تامین منابع و زمین مورد نیاز این پروژه اقدام کنند. هر کشور تنها یک مرکز اسناد ملی و یک آرشیو ملی دارد. به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از خبرجنوب، اگرچه مرکز اسناد ملی ایران در تهران مستقر است اما شعبه ای از آن در قالب کتابخانه ملی در فارس فعال است؛ ایران اما آرشیو ملی هنر ندارد و شیراز می تواند با راهاندازی این آرشیو به نوعی تبدیل به پایتخت هنری ایران شود. چندی پیش رضا صالحی امیری، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران پیشنهاد راه اندازی این آرشیو در شیراز را مطرح کرد و اکنون کورش کمالی سروستانی، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، شعبه فارس به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر «خبرجنوب» می گوید که راه اندازی این آرشیو در شیراز می تواند به تعالی بیش از پیش فرهنگی شیراز کمک کند و جاذبه تازه ای برای این شهر باشد.
او ادامه می دهد: «هم اکنون آرشیو محدودی در زمینه موسیقی و سینما در کشور داریم ولی آرشیو ملی هنر ایران که شامل ۷ هنر شود وجود ندارد؛ حال آنکه در سراسر جهان جایی را به عنوان آرشیو ملی هنر در اختیار دارند».
به باور کمالی سروستانی، وجود بنیادهای فرهنگی این چنین سرانه مصرف فرهنگی را در شیراز بالا می برد. او می گوید: «یکی از شاخصه شهرهای فرهنگی، مصرف فرهنگی است. از این رو این آرشیو می تواند ضمن بالا بردن مصرف دانش، ذوق هنری را افزایش دهد.
به این ترتیب این آرشیو نه تنها ارج گذاری به هنر و گنجینه یک ملت است بلکه مصرف و ذوق هنری را بالا می برد.»پیشنهاد کمالی سروستانی این است که با توجه به وجود تاسیسات فرهنگی چون آرامگاه حافظ، کتابخانه ملی، مجموعه تالار حافظ و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آرشیو ملی هنر هم در همین محدوده از شهر راه اندازی شود. از قرار معلوم طرح پیشنهادی پروژه هم به تهران فرستاده شده اما هنوز یک پرسش پیش روی این پروژه است؛ اینکه با توجه به وضع منابع اعتباری کشور، پول ساخت آن را از کجا باید تامین کرد؟
نیاز به تامین منابع اعتباری
آرشیو ملی هنر در برگیرنده هنرهای موسیقی، هنرهای نمایشی، تجسمی، صنایع دستی، ادبیات و معماری میشود. رئیس مرکز اسناد فارس تاکید می کند که کار آرشیو هنری جمع آوری آثار و نه گزینش آنهاست. جمع آوری آثار اغلب در قالب سی دی و نوار، جمع آوری عکس هنرمندان و آثار هنری، تدوین زندگی نامه هنرمندان، جمع آوری اسناد مربوط به تاریخ هر کدام از هنرها و … می شود. در صورت راه اندازی پروژه هر پژوهشگری که وارد ساختمان آن شود فضای کوچکی را برای استفاده از این آرشیو در اختیار خواهد داشت. آنچه اهمیت داشتن چنین پروژه ای را بیشتر میکند، این است که بتوان آرشیو ارزشمندی را از هنرهای تاریخ ایران آماده و از نابودی آنها جلوگیری کرد. رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در این باره می گوید: «چنین مرکزی افزون بر مزیت های علمی، بر مزیت های فرهنگی شهر میافزاید و نهادهایی چون ارشاد، شهرداری و شورای شهر می توانند در این زمینه کمک کنند».
البته فارس از ساخت پروژه های فرهنگی خاطرات زیاد خوبی ندارد. برای نمونه از شروع ساخت پروژه باغ موزه مشاهیر شیراز نزدیک به ۲۰ سال می گذرد اما هنوز پروژه به بهره برداری نرسیده است. ساخت تالار مرکزی شیراز هم در یکی دو سال اخیر سرعت گرفته وگرنه پیش از آن جز یک نام از این تالار چیزی وجود نداشت. مشکل مشترک همه این پروژه هم یکسان است؛ نبود یا کمبود منابع مالی. پرسش اینجاست که آیا آرشیو ملی هنر ایران به چنین سرنوشتی دچار نخواهد شد؟ کمالی سروستانی در پاسخ می گوید: «به این بهانه که منابع مالی محدود است نمی توان دست روی دست گذاشت و کار ساخت پروژه های بزرگ فرهنگی را شروع نکرد. در واقع باید در بخش فرهنگی سرمایه گذاری کرد و جوانب مختلف را در نظر داشت».
او ادامه می دهد: «برای این پروژه باید موضوعات مختلفی را در نظر داشت. برای نمونه باید ارتفاعی مناسب قطب فرهنگی کشور برای ساختمان آن در نظر گرفته شود؛ همچنین معماری آن به گونه ای باشد که با معماری سنتی شهر هم افزایی داشته باشد».
آن طور که مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، شعبه فارس می گوید، برآورد اولیه منابع مورد نیاز پروژه ۲ میلیارد تومان است ولی با توجه به متراژ ۱۰ هزار متری نهایی آن، ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. به باور وی، نه تنها داشتن چنین مرکزی در شیراز جایگاه شهر را به عنوان مرکزی ملی تثبیت می کند بلکه ضرورت اجرای یک پروژه فرهنگی کشوری را نشان می دهد. این بدان معناست که پژوهشگران چنانچه بخواهند درباره تاریخ ۷ هنر در ایران پژوهشی انجام دهند یا فیلم سازان بخواهند فیلمی بسازند باید به جای تهران به شیراز بیایند؛ که این خود می تواند به افزایش درآمدهای شهر هم کمک کند.
نیاز به همت مسئولان
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس می گوید که تا جای امکان تلاش می شود برای این مرکز اصل آثار هنری خریداری شود و در برخی هنرها همچون فیلم های سینمایی به ویژه آثار قدیمی کپی آنها تهیه می شود. اگر پژوهشگری بخواهد برای نمونه فیلمی سینمایی را مورد مطالعه قرار دهد، آن فرد می تواند سالن پژوهشی کوچکی برای تماشای آن فیلم در اختیار داشته باشد. کمالی سروستانی می گوید: «پژوهشگر باید در این مرکز بتواند هرچه از موسیقی، سینما، معماری و دیگر هنرهای ایران بخواهد بیابد. البته کار آرشیو ملی هنر گزینش آثار نیست بلکه جمع آوری آن هاست».
سال هاست که شیراز می خواهد به عنوان پایتخت فرهنگی ایران شناخته شود. اما آنچه به عنوان ملاک های این عنوان مطرح می شود اغلب داشته هایی است که از گذشتههای دور و نزدیک در شیراز به یادگار مانده است. به همین خاطر راه اندازی آرشیو ملی هنر در این شهر میتواند به تثبیت جایگاه شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی ایران کمک کند و شاید اگر مسئولان استانی برای تامین زمین و تسهیل ساخت این پروژه اقدام نکنند چه بسا رقیبانی دیگر گوی سبقت را از شیراز بربایند و این مرکز را از آن خود کنند. پس فرصت را نباید از دست داد.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 227 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 14:54

امین آل شمس؛ سایت خبری – تحلیلی شیراز۱۴۰۰ : شیرازیها سالهاست که به دیدن طرحهای ۳ بعدی زیبا از پروژه های گردشگری دهان پر کن و شنیدن وعده اجرا از سوی مسوولان شهرشان عادت کرده اند بی آنکه هیچگاه طعم بهره برداری از آنها را چشیده باشند، اما این طرحهای بلندپروازانه همان و سنگ بزرگ برای نزدن همان! سرمایه گذاری گردشگری شیراز در کما به سر می برد و علی رغم تمام شعارها و وعده ها می توان گفت شهرداری شیراز و مجموعه مدیریت این کلانشهر به دلایل مختلف در این زمینه با شکست مواجه شده و نتوانسته اند متناسب با نیازهای شهروندان پیش رفته و با ایجاد فضاهای تفریحی متفاوت و متنوع باعث سربلندی شیراز در بین دیگر شهرها شوند.

شیراز۱۴۰۰ تاکنون طرحهای مختلفی را در خروجی خود قرار داده که هیچ کدام به نتیجه نرسیده و مانند یک خاطره تلخ در ذهن شهروندان باقی مانده، پروژه هایی مانند مرکز گردشگری ۳۸۰ هکتاری کوه نور، ۱۶۰۰ هکتاری دراک، ۲۰۰ هکتاری انجیره، ۴۰۰ هکتاری باباکوهی و دروازه قرآن، ۵۰ هکتاری برف فروشان، کارخانه سیمان و … که در نهایت در حد همان طرح های سه بعدی باقی ماندند و شهرداری و مسوولان شهر هیچ گاه پاسخی روشن درباره چرایی عدم اجرای طرح های گردشگری در شیراز به مردم این شهر اعلام نکردند.

بی تردید آنچه که موجب ترغیب و حضور سرمایه گذار در شهر می شوند، ابتدا فضای امن برای سرمایه گذار و پس از آن حمایتهای مختلف برای به نتیجه رسیدن و سوددهی این سرمایه گذاری است، موضوعاتی که با توجه به رخدادهای پیش آمده برای سرمایه گذاران قبلی مانند هتل بزرگ داریوش در ارتفاعات کوه نور، برج های مرکز تجارت جهانی شیراز، برج های مسکونی آتی ساز، مجتمع خلیج فارس و … به نظر می رسد با مخاطرات مختلفی همراه است و رفتارهای اشتباه با سرمایه گذاران باعث شده فضای شهر شیراز در چشم سرمایه گذاران ناامن جلوه کند، موضوعی که البته مسوولان بارها آن را تکذیب و بر حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران تاکید دارند.

از سوی دیگر، موضوعی که از سوی علاقمندان به توسعه شهر همچنان با شک و تردید نگریسته می شود توانایی شهرداری در اجرای طرح های گردشگری بزرگ است که با نگاهی به طرحهای اجرا شده و یا درحال اجرا می توان تا حدودی به این شک و تردید حق داد. برای نمونه طرح ورودی غربی شیراز که یک طرح کوچک برای مجموعه بزرگ شهرداری و کلانشهر شیراز محسوب می شود پس از ۴ سال هنوز وضعیت مشخصی ندارد و بجز پل بتنی آن، باقی کار باقی مانده و ساخت طرح بند چنارهدار که به گفته شهردار شیراز قرار بود به مرکزی تفریحی برای شهروندان شیرازی و حتی جنوب کشور تبدیل شود، همچنان راهی بسیار طولانی برای افتتاح و تکمیل دارد که البته بحث بوستان ۲۰۰ هکتاری که قرار بود این بند را از طریق رودخانه مهدی آباد به میانرود متصل کند هم داستان خود را دارد.

این پروژه که قرار بود به عنوان یکی از افتخارات شهری شیراز تبدیل شود پس از سالها، به تازگی نماهایی از طرح آن در سایت سازمان سرمایه گذاری شهرداری شیراز رونمایی شده و بازهم تصاویری زیبا به همراه دسته بندی دل انگیزی که ابتدا سعی میکنیم آن را باور کنیم، اما با یادآوری طرحهای مشابه و به نتیجه نرسیدن آنها و البته روش ساخت این طرح که به صورت BOT و با مشارکت ۱۰۰ درصدی سرمایه گذار تعریف شده، کاملا دلسردمان می کند و از هم اکنون می توان وضعیت اجرای آن را پیش بینی کرد.

آنچه مشخص است شهرداری باید راساً اقدام به ساخت یک طرح تفریحی بزرگ با امکانات کامل کند و در انتظار سرمایه گذاری که نمی آید، نشیند. نیاز مبرم شیراز به فضاهای تفریحی و خوش خرج بودن مردم این شهر ساخت هر نوع پروژه تفریحی در این کلانشهر را کاملا سودده خواهد کرد، حتی بیشتر از مجموعه های تجاری خالی و در رکود! حال این سووال که چرا تفریح شهروندان و ساخت اماکن تاریخی برای آنان در بودجه های چند هزار میلیاردی این شهر جایی ندارد، سووالی است که همچنان در انتظار شنیدن پاسخی برای آن هستیم. در ادامه نیز تصاویری از طراحی بوستان ۲۰۰ هکتاری چنارراهدار مشاهده می کنید که به احتمال قریب به یقین به بایگانی خواهد رفت و یا با طرحی در مقایسی بسیار کوچکتر و متحول شده به اجرا در می آید!

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 216 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 3:10

تخت ابونصر

تخت ابونصر

مجموعه‌های تاریخی قصر ابونصر و برم‌دلک با اجرای انواع پروژه‌های عمرانی در منطقه هفت شهرداری شیراز وارد گردونه بازدید شهروندان و گردشگران می‌شود. به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از تسنیم، در چهار کیلومتری آثار باستانی قصرابونصر در شرق شیراز تالابی وجود دارد که به نام برم‌دلک معروف است، آب این برم(چشمه) از چند شکاف کوه خارج می‌شود و در دامنه کوه تالابی را تشکیل می‌دهد، در بدنه کوه مشرف بر تالاب سه طاقچه منقش از عهد ساسانی به جا مانده است.

در نقش سمت چپ در برابر شاهزاده خانم ساسانی تصویر یکی از بزرگان ساسانی است و در زیر بازوی این مرد کتیبه‌ای چهار یا پنج سطری به خط پهلوی دیده می‌شود.کتیبه به قلم ریزی نوشته شده و اغلب حروف آن محو شده است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۷۱ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز از مرمت قصر ابونصر نیز خبر داد و گفت: مبلغ ۱۳ میلیارد ریال برای این امر در نظر گرفته شده است و شهرداری منطقه ۷ نیز بر انجام این کار اهتمام دارد. در ۵ کیلومتری شرق شیراز بر فراز تپه‌ای تاریخی باقی مانده قصری وجود دارد که در میان مردم به تخت سلیمان معروف شده است. این قصر به‌گفته پژوهشگران متعلق به دوران اشکانی و ساسانی است.

براساس کاوش‌های انجام شده در این محل نمونه‌های سفال با سکه‌ها و آثاری دیگر از عهد سلوکی، اشکانی و ساسانی کشف کرده‌اند. بر پایه این کشفیات معلوم شد که در عهد اشکانیان بنایی محکم و محصور در آنجا احداث شده و در زمان ساسانیان هم مورد استفاده کامل بوده ‌است.

این قصر، زمانی تجارت بسیار پر رونقی داشته و احتمالا در مسیر یک شاه‌راه تجاری در جنوب ایران بوده ‌است حتی چند سکه و مهر چینی و یونانی هم در مجموعه کشفیات تخت ابونصر به چشم می‌خورد.

رضا مسعودی، شهردار منطقه هفت شیراز، ظهر امروز در نشست خبری درباره احیا و مرمت مجموعه‌های تاریخی قصر ابونصر و برم‌دلک اظهار داشت: شهرداری منطقه هفت شیراز تمام توان و تلاش خود را برای احیا و مرمت این مجموعه‌های ارزشمند تاریخی به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه برم‌دلک و این مجموعه تاریخی زادگاه شیراز است، از اجرای پروژه کوه‌راه از بوستان نماز در بلوار رسول اعظم تا سرتل‌حسین‌آباد و امتداد آن تا قصر ابونصر و برم‌دلک خبرداد و گفت: در مسیر این کوه‌راه، گور دخمه‌هایی دیده می‌شود که در گذشته محل خاکسپاری بوده و سنگ‌نوشته‌ها و کتیبه‌های موجود در برم‌دلک و قصر ابونصر نشان از قدمت این مکان‌های تاریخی دارد.

شهردار منطقه هفت شهرداری شیراز با اشاره به اینکه برای ساخت و احیای مجموعه‌های تاریخی قصر ابونصر و برم‌دلک که تحت‌الشعاع حاشیه‌نشینی و آسیب‌های مختلف ناشی از آن قرار گرفته‌اند مطالعات علمی و کارشناسی بسیاری صورت گرفته است افزود: برای اجرای این طرح‌های مطالعاتی تملک‌های لازم صورت گرفته است.

مسعودی به تشریح وضعیت منطقه هفت شهرداری شیراز و اقدامات عمرانی در این منطقه پرداخت و بیان کرد: منطقه هفت شهرداری شیراز با ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت جمعیت ۱۹۰ هزار نفری را در خود جای داده است که بیشتر آنها از نظر اقتصادی در زمره دهک‌های پائین قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در حالی سنگینی بار الحاق روستاها و شهرک‌های حاشیه‌ای بر دوش این منطقه از شهر گذاشته شد که پیش از آن نیز نقاط پرحاشیه‌ شهر در این منطقه قرار داشت، تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این منطقه همانند بسیاری از شهرهای کشور معضل حاشیه‌نشینی است.

شهردار منطقه هفت شیراز با بیان اینکه روستاهای الحاق شده به شیراز، در واقع مناطق حاشیه‌ای است که در گذشته ایجاد شده و شهرداری در صدور پروانه و ساخت واحدهای مسکونی و غیره نقشی نداشته است تصریح کرد: شهرداری شیراز تنها به ‌فکر چاره‌اندیشی برای بهبود وضعیت کنونی این مناطق و برنامه‌ریزی برای ساماندهی و توسعه سطح کمی و کیفی خدمات به مردم ساکن این نقاط است.

مسعودی با اشاره به اینکه بالا بودن آب‌های سطحی یکی از مشکلات شرق شیراز است عنوان کرد: ساخت و سازهای غیرقانونی در اشکال مختلف، در حریم رودخانه و در نقاطی که فاقد طرح‌های مطالعاتی بوده شهرداری را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است.

وی از ارائه خدمات دستگاه‌های خدمت‌رسان به واحدهای مسکونی که به صورت غیرقانونی در حاشیه شهرها ساخته شده‌اند انتقاد کرد و اظهار داشت: شهرداری منطقه هفت در هفته‌های گذشته جلساتی برای ساماندهی به وضعیت فاضلاب بخشی از محدوده منطقه هفت با مسئولان آب و فاضلاب شیراز تشکیل داده که نتایج خوبی به دنبال داشته است.

شهردار منطقه هفت شیراز با ابراز امیدواری از اینکه امسال در بخش‌هایی از این منطقه طرح‌های فاضلاب اجرایی شود افزود: در این محدوده به‌ دلیل شیب بسیار کم و بالا بودن سطح آ‌ب‌های زیرزمینی، امکان حفر چاه جذبی برای دفع فاضلاب وجود ندارد و بخشی از فاضلاب با آب‌های سطحی ترکیب و در مسیر و سطح خیابان و کوچه‌ها جاری می‌شود.

مسعودی تصریح کرد: وجود مشکلات بهداشتی مانند بیماری سالک به ‌دلیل مهیا بودن شرایط محیطی ناشی از مشکلات فاضلاب این منطقه است و برطرف شدن این مشکل به همراهی و مشارکت دیگر دستگاه‌ها مانند متولیان بهداشت، آبفا و غیره نیاز دارد.

وی با بیان اینکه امسال ۳۴ میلیارد تومان پروژه عمرانی در بخش‌های مختلف در منطقه هفت اجرا و افتتاح می‌شود عنوان کرد: افزایش سرانه فضای سبز منطقه از حدود ۱۰ متر به ازای هر شهروند به ۱۹ مترمربع با ایجاد بوستان‌های بزرگ و پارک‌های محله، اجرایی شدن فاز دوم بوستان‌های نماز و شهروند به مقیاس‌های ۶ و ۷ هکتار و تکمیل آنها تا پایان سال از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام شده است.

شهردار منطقه هفت شیراز با اشاره به اینکه عملیات اجرایی بوستان بزرگ خانواده در میدان الله با وسعت ۱۵ هزار مترمربع آغاز شده است گفت: این فضا با یک طراحی منحصر به‌ فرد و برگرفته از معماری و فضاهای ایرانی اسلامی، بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود و برای تملک و اجرای آن نزدیک به ۴۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

مسعودی از برنامه شهرداری برای احداث یک کوه‌راه با هدف ایجاد محیطی ورزشی و مفرح برای شهروندان در منطقه هفت شیراز خبر داد و تصریح کرد: طول مسیر این کوه‌راه ۱۳٫۵ کیلومتر است و تا ۴۵ روز آینده نزدیک به ۳٫۵ کیلومتر از آن به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار منطقه هفت شیراز از اجرای فازهایی از رینگ دور شهری مولوی برای اتصال بلوار خلیج فارس در ورودی شرقی شیراز به دروازه قرآن در ورودی شمالی شیراز خبر داد و گفت: این مسیر با طراحی ۵ تقاطع غیرهمسطح در چند سال آینده اجرا می‌شود و بخشی از آن در وسعت نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ متر تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مسعودی با اشاره به اینکه طول این مسیر نزدیک به ۹ کیلومتر است افزود: با ایجاد این مسیر دسترسی سبب کاهش زمان، طول مسیر و ترافیک خواهد شد.

شیراز۱۴۰۰ : همانطور که اشاره شد، شهرداری همچنان از اجرای یک بزرگراه با چندین پل و تقاطع به صورت همزمان عاجز بوده و به نظر برای بزرگراه مولوی که از سوی مسوولان شهر “بلوار” گفته می شود، مدت زمان چند سال بدون ذکر تاریخی دقیق اعلام شده و به نظر می رسد تا سال ۱۴۰۰ نیز این طرح به بهره برداری نرسد!

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 246 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 3:10

honartajrobe

honartajrobe

فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» در فصل پنجم اکران های سینما هنر و تجربه قرار گرفت. به گزارش شیراز۱۴۰۰، رئیس امور سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب، گفت: جدول برنامه های اکران سینما هنرو تجربه شیراز تا ۲۰ شهریور بسته شد که فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» هم در آن قرار دارد.

مهدی رنجبر با توجه به آغاز مردادماه گفت: از جمعه اول مرداد فهرست جدید فیلم های هنر و تجربه در نوبت اکران این سینما قرار گرفت و از شنبه دوم مرداد نیز دومین نشست نقد و بررسی فیلم در فصل پنجم اکران ها با حضور عوامل فیلم «دونده زمین» به کارگردانی کمال تبریزی برگزار خواهد شد.

وی به اکران آثاری چون «آی لاو تهران» به کارگردانی سهند صمدیان، «قیچی» ساخته کریم لک زاده، «گاوخونی» بهروز افخمی اشاره کرد و افزود: شنبه ۱۶ مردادماه نیز در ادامه نشست های سینما هنرو تجربه شیراز، فیلم گاوخونی به نقد و بررسی گذاشته می شود. نشست یادشده پس از نمایش این فیلم در ساعت ۱۶ انجام و از ساعت ۱۸ با حضور عوامل برگزار خواهد شد.

اکران مجدد آثار اصغر فرهادی/فیلمهای کیمیاوی، بنی اعتماد و مور روی پرده

رنجبر از اکران مجدد آثار ارزشمند اصغر فرهادی در سینما هنرو تجربه شیراز هم خبر داد و گفت: «چهارشنبه سوری» جمعه ۲۲ مرداد در ساعت ۱۸، «شهر زیبا» چهارشنبه ۱۰ شهریور در ساعت ۱۸ و دوشنبه ۱۵ شهریور از ساعت ۱۸ «جدایی نادر از سیمین» روی پرده می رود.

رئیس امور سینمایی ارشاد فارس نشست نقد و بررسی شنبه ۲۳ مرداد سینما هنرو تجربه را پس از اکران فیلم «سه و نیم» به کارگردانی نقی نعمتی عنوان کرد و افزود: این نشست نیز پس از اکران فیلم یادشده از ساعت ۱۸ در سینما هنر و تجربه برگزار می شود.

وی از اکران و برگزاری نشست نقد و بررسی فیلم ارزشمند «ایران سرای من است» به کارگردانی پرویز کیمیاوی در سینما هنر و تجربه شیراز خبر داد و افزود: این برنامه شنبه ۳۰ مرداد از ساعت ۱۶ با اکران فیلم یادشده آغاز می شود.

ممیرو؛ پشت در خبری نیست!/ قیچی، لک زاده را به شیراز می آورد

رنجبر از ادامه اکران آثار خارجی سینما هنر و تجربه با نمایش مستند جنجالی «دیگه کجا رو بگیریم» با کارگردانی مستندساز آمریکایی، مایکل مور خبر داد و عنوان کرد: شنبه ۶ شهریور نیز اکران و نشست نقد و بررسی «پشت در خبری نیست» با حضور عوامل برگزار می شود. همچنین سینما هنر و تجربه شیراز شنبه ۱۳ شهریور در نشست نقد و بررسی «ممیرو» میزبان عوامل فیلم است.

وی ادامه داد: شنبه ۲۰ شهریور هم نخستین فیلم سینمایی بلند کریم لک زاده با عنوان «قیچی» پس از اکران با حضور عوامل نقد و بررسی خواهد شد.

این درحالیست که افزون بر ادامه اکران فیلم های کوتاه روز(۲) در سینما هنرو تجربه شیراز که هر هفته انجام خواهد گرفت، در قالب برنامه اکران مستندهای روز، یکشنبه ۱۴ شهریور ساعت ۱۸ فیلم «آی آدم ها» ساخته رخشان بنی اعتماد نمایش داده می شود.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 241 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 23:40

کمک‌خلبان شهید عباس دوران گفت: یک روز که در حالت آماده‌باش و در حال تلاوت قرآن بودم عباس دوران به طرفم آمد و گفت دوست دارم با یک جنگنده کاملا مسلح به دل دشمن بزنم و از این طریق ضربه مهلکی را به صدامیان وارد کنم.

تاریخ پر فراز و نشیب نیروی هوایی ارتش ایران در دوران دفاع مقدس همواره مملو از مردان آسمانی، خداجو، متخصص و متعهدی است که با ایمانی راسخ و قلب‌هایی عاشق به مصاف متجاوزین به حریم میهن اسلامی رفتند، و با تقدیم شهدای بزرگی چون بابایی، دوران، خلعتبری و اردستانی ضمن شکستن هیمنه دشمن، کارنامه درخشانی را از خود به جای گذاشتند.

حال وظیفه ماست تا مجاهدت‌های این پرستوهای مهاجر را ارج نهاده و صحنه‌های شورانگیزی رزم‌شان را بر ضمیر تاریخ ثبت نماییم.

آنچه در ذیل می‌آید متن گفتگوی خبرنگاران دفاع پرس با امیر خلبان سیاوش مشیری کمک‌خلبان و همرزم شهید عباس دوران است که از منظرتان می‌گذرد:

لطفا بفرمایید در چه سالی و کجا با شهید دوران آشنا شدید؟

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در شهریور سال ۱۳۵۷ به گردان ۳۱ شکاری همدان وارد شدیم. عباس ستوان یکم خلبان بود. یک ماه پس از ورود من به این گردان به پایگاه بوشهر منتقل شد. در آنجا آشنایی زیادی با هم پیدا نکردیم.

در بحبوحه انقلاب و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما درگیر مشکلاتی که در غرب کشور و کردستان پیش آمد، بودیم. در آن زمان ما ۳۰ سورتی در روز و ۳۰ سورتی در شب پرواز داشتیم.

درگیر این مسائل بودیم که جنگ تحمیلی آغاز شد. در سال ۵۸ تعدای از خلبان‌ها ماموریت یافتند تا به بوشهر بروند و من نیز یکی از آنها بودم. این خلبان‌ها مدتی بود که پرواز نکرده بودند. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هر پایگاه نزدیک به ۶۰ سورتی پرواز انجام می داد که بعد از پیروزی انقلاب به دلایل مختلف همچون تحریم شدن قطعات هواپیما توسط آمریکایی‌ها و جریان پاکسازی ۶۰ سورتی پرواز به یک سورتی کاهش یافت، در پایگاه بوشهر بار دیگر شهید دوران را دیدم. او خلبان کابین جلو و من خلبان کابین عقب بودم.

در خصوص پاکسازی نیروی هوایی در اوایل انقلاب و تاثیر آن بر نیروها توضیح دهید؟

**حواشی که در جریان پاکسازی نیروی هوایی بوجود آمد/ نام دوران در لیست پاکسازی ارتش!

از آنجا که ساختار ارتش ایران در زمان طاغوت با الگوبرداری از کشورهای غربی تاسیس شده بود، مسلما با وقوع  انقلاب اسلامی باید متحول می شد. در این راستا برنامه پاکسازی ارتش به فرماندهان ابلاغ شد.

در همین راستا آمار گردان ما در پایگاه که در آن زمان حدود ۱۸۶ خلبان را در اختیار داشت به حدود ۱۲۰ نفر تقلیل یافت. بعد از این جریانات سیستم حکومت اسلامی برای استخدامی‌های نیروی هوایی شروع به برگزاری کلاس‌هایی توجیهی و روشنگری کرد، که طی این فرایند مواضع جدید را برای افراد روشن کرده و بعد از اتمام کلاس‌ها به افراد گفتند شما مختار هستید می‌توانید در نیروی هوایی بمانید و خدمت کنید و یا اینکه از مجموعه بروید.

البته در جریان پاکسازی، حواشی و قضایایی هم به‌وجود آمده بود؛ مثلا امکان داشت کسی که امروز به‌عنوان تایید کننده افراد محل رجوع بود، با فردی دیگر  خصومت شخصی داشت، و همین باعث می شد که اسم آن فرد را جزو نیروهای ناکارآمد بدهد. چنانچه تقریبا همین مسئله باعث شد که در اولین آمار که جهت پاکسازی نیروی هوایی گرفته شد اسامی خلبانان شریف و متعهدی چون شهید عباس دوران نیز دیده شود.

مسئول پاکسازی ارتش، شهید اقارب‌پرست برادر خانم شهید کلاهدوز بود. ایشان با مسئولان امنیتی، عقیدتی، حفاظت و اطلاعات جلسه گذاشته و  پیشینه وعملکرد هر یک از این افراد که در لیست تعدیل بودند را بررسی می‌کرد.

با بررسی پیشینه فعالیت‌های شهید دوران وقتی دیدند که ایشان به هیچ دسته، حزب و گروهی وابسته نیست، و گرایشات سلطنت‌طلبانه نیز ندارد و همچنین از سابقه خوبی در نیروی هوایی برخوردار است، به این نتیجه رسیدند در مورد ایشان اشتباه شده و از این رو با ارسال نامه‌ای خواستار برگشت ایشان به مجموعه شدند.

** ۴ سال خلبان کابین عقب بودم

مسئولیت‌های خلبان کابین جلو و عقب چه بود؟

سیر هواپیماهای F4 به این‌صورت است که به دلیل سنگین بودن، دو خلبان هدایت آن را به عهده دارند. خلبان‌های کابین عقب به‌طور معمول حدود دو سال را در کابین عقب پرواز کرده و پس از کسب تجربه لازم به کابین جلو منتقل می‌شوند. ولی به دلیل این که در بحبوحه انقلاب به سر می‌بردیم و شرایط برای پرواز عادی نبود من و برخی از دوستانم چهار سال در کابین عقب پرواز کردیم.

خلبان کابین جلو در واقع مسئولیت پرواز و هدایت هواپیما را بر عهده دارد در یک دستش تراتر گاز را داشته و در دست دیگر فرمان هواپیما را نگه می‌دارد. و همچنین باید به‌طور همزمان با چشم و گوشش اطراف را تحت نظر داشته و پایش نیز بر روی پدال باشد و ارتباط رادیویی را برقرار می‌کند. البته مسئولیت خلبان کابین عقب که از آن با عنوان  “ناوبر” یاد می‌شود نیز دشوار است. که مهمترین آن راهنمایی، نقشه‌خوانی و استفاده از دستگاه «آی ان اس» است، که در واقع می توان گفت کار دستگاه «جی پی اس» را به شکل دیگری انجام می دهد. بدین معنی که اگر قرار باشد ماموریتی انجام شود از این دستگاه برای کسب اطلاعات و مطابقت آن با نقشه در کابین عقب استفاده می شود؛ که البته کار با آن کمی دشوار بود.

در دوران جنگ کار ما بیشتر شد. ما دستگاهی داریم به نام R W R داشتیم که این دستگاه چنانچه هر گونه راداری بر روی شما کار کند با فرستادن پالس‌هایی به شما اطلاع می‌دهد که دشمن از چه سمتی و با چه دستگاهی هواپیمای شما را ردیابی می‌کند.

** چگونگی جنگ الکترونیک بمب‌افکن‌های ایرانی با پدافند هوایی دشمن

دفاع پرس: سیستم پدافندی عراق چطور بود و چگونه با آن مقابله می‌کردید؟

عراق سامانه‌های پدافندی برد بلند در اختیار داشت و می‌توانست با موشک‌های سام ۲ و سام ۳ تا ارتفاع ۹۰ هزار پا را مورد هدف قرار دهد.

دشمن با امواجی که در طول و عرض آسمان می‌فرستاد بر روی جنگنده‌های ما قفل می‌کرد و حالا ما باید با استفاده از سیستم‌های جنگ الکترونیک قفل راداری را می‌شکستیم، و صفحه اسکوپ را برای پدافند دشمن به یکباره سفید کرده و یا اینکه با اجرای برخی ترفندهای الکترونیکی هواپیمای خود را در رادار دشمن از یک هدف به چند هدف تبدیل می‌کردیم؛ که دشمن در اینگونه موارد با سردرگمی مواجه شده و توانایی ردیابی را به‌طور کلی از دست می‌داد.

**”جنگ در جنگ” مسئله‌ای که بامبرهای نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس با آن مواجه بودند

همچنین از جهتی دیگر ما یک دستگاهی به نام “هارد” که از آن در جنگ الکترونیک استفاده می‌شد را در اختیار داشتیم، این دستگاه که مختص هواپیمای F4 بوده، و قادر است در جنگ الکترونیک با دیفیت کردن دشمن را سردرگم کرده و برنامه‌اش راعلیه خود بر هم زند. همین‌طور که گفته شود در واقع در آسمان دو نوع جنگ در جریان است، که از یک طرف باید نقشه و راه را جهت تخلیه بمب‌ها پیدا کرد و از جهتی دیگر می‌بایست با استفاده از سامانه جنگ الکترونیک و ایجاد امواج کاذب فضای لازم را از جنگنده رهگیرهای دشمن گرفت و زمینه را برای ادامه حرکت خود تا اجرای کامل ماموریت (انهدام مواضع دشمن) مهیا کرد، که اصطلاحا این پروسه را جنگ در جنگ می‌گویند.

دفاع پرس: عباس دوران را چطور خلبانی دریافتید؟

بی تردید هر جوانی دوست دارد که نام و آوازه‌ای داشته باشد؛ عباس هم از این قضیه مستثنی نبود. پروازهای بسیار زیادی انجام داد که بیشتر آنها جنگی و عملیاتی بود.

عباس با یک هواپیما F4، ۱۰۴ سورتی پرواز آن هم در شرایط جنگی که همواره با موشک و ضدهوایی همراه بود انجام داد که در نوع خود قابل تامل است.

**دشواری‌های خدمت در پایگاه شکاری همدان در دوران دفاع مقدس

من در پادگان همدان بودم و ایشان در پادگان بوشهر خدمت می‌کرد، تفاوتی که  بین این دو پادگان بود؛ در نوع ماموریت ها خلاصه می شد، ماموریت های پادگان همدان غالبا “لاین رنج” و برد بلند بود؛ لذا هنگامی که می‌خواستیم از پایگاه همدان اجرای ماموریت داشته باشیم باید حتما سوختگیری هوایی می‌کردیم. ما از شمالی ترین قسمت از ارومیه تا ناصریه را پوشش می دادیم. پادگان بوشهر به دلیل این که خلیج فارس را داشت بیشتر مناطق جنوب کشور و مرز را پوشش می‌داد.

لذا تعداد خلبان های که دراوایل جنگ از دست می دادیم بیشتر از پادگان همدان بود. چون طول مسافت پرواز از این پایگاه گسترده بود. بدین وجه که ما هرگاه که می‌خواستیم برای اجرای عملیات به بغداد برویم با رسیدن  به مرزها تازه باید ۱۵۰ مایل دیگر به جلو می رفتیم تا به بغداد برسیم. و حتما باید در بین مسیر سوختگیری می کردیم که بر میزان خطر و ریسک‌پذیری کار می‌افزود. بچه ها به گونه اعتراض نشستند که چرا ما در پایگاه بوشهر نباشیم. همین قضیه باعث شد تا در سال ۶۰ یک تحولی ایجاد شود. شهید یاسینی، شهید دوران، شهید خلعتبری، مرحوم خطیبی، و جناب توانگیریان به پایگاه ما آمدند. و یک سری از همکاران ما همچون سیروس باقری، ناصر کاظمی، جعفر عمادی، ناصر کاظمی، مرحوم محمود اسکندری و امیر برات‌پور به پایگاه بوشهر منتقل شدند.

* می‌خواهم با عباس باشم

دوران در پایگاه بوشهر با دوست صمیمی اش شهید حسین خلعتبری که از خلبانان خطه شمال کشور و فرد مومن و محترمی بود، همکاری داشت. این دو عزیز خیلی با هم صمیمی بودند. و چندین ماموریت را با هم انجام داده و غالبا برای اجرای عملیات با هم می رفتند. در این اثنی وقتی که صحبت انتقال عباس پیش می آید آقای حسین خلعتبری هم تاکید می کند که من هم باید با دوران منتقل شوم که بعد با هم به پایگاه همدان منتقل شدند. درآن زمان شهید خضرایی فرمانده پایگاه بود. که شهید یاسینی را به‌عنوان جانشین پایگاه انتخاب کرد. عباس دوران که در آن زمان درجه سروانی داشت به درجه سرگردی ارتقا یافته و سمت معاونت عملیات پایگاه همدان را عهده‌دار شد.

**وحشت بعثی‌ها از پرتاب بمب‌های

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 227 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 23:40

فارس به دلیل برخورداری از بیش از سه هزار اثر تاریخی درفهرست آثار ملی و چهار اثر تاریخی درفهرست آثار جهانی از مقاصد مهم گردشگری است که به نظر کارشناسان میراث فرهنگی فارس، پیش بینی می شود سال ۹۵ سال پررونق برای حضور گردشگران خارجی دراستان باشد.

به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از ایرنا، استان فارس قابلیت ها و جاذبه های منحصر به فرد در بخش های مختلف گردشگری مانند تخت جمشید، پاسارگاد، حافظیه، سعدیه و مناظر طبیعی بکری دارد که علاوه بر هموطنانمان برای بسیاری از مردم خارج از کشور نیز جالب و دیدنی است.
استان فارس و شهر شیراز به دلیل قدمت تاریخ، تمدن و فرهنگی که دارد، دارای شهرت جهانی است و به همین دلیل در طول سال میزبان گردشگران خارجی فراوانی است که برای دیدن تاریخ و تمدن این سرزمین مسافت های طولانی را می پیمایند که در این میان فرهنگ مردم این استان نیز زبانزد جهانیان است.
گردشگران خارجی فارس را می توان به چند دسته گردشگر درمانی، گردشگر تاریخی، گردشگر فرهنگی و گردشگر طبیعی دسته بندی کرد که هر یک از گروه های گردشگری با هدف خاصی به این استان سفر کرده و از جاذبه های آن دیدن و استفاده می کنند.
امروزه صنعت گردشگری یکی از صنایع درآمد و اشتغالزاست که بسیار مورد توجه کشورهاست و از این رو بحث حضور و تسهیل در ورود گردشگران خارجی در چند سال اخیر و در دولت یازدهم در کشور در دستور ویژه قرار گرفته و با همکاری مسئولان و دولت کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است.
امروز امنیت و جاذبه های ویژه گردشگری کشور ایران به ویژه استان فارس و شهر شیراز بیش از گذشته مورد توجه جهانگردان و گردشگران کشورهای خارجی است و به دلیل عملکرد مثبت دولت در مناسبات جهانی، نیز در چند سال اخیر شاهد افزایش حضور گردشگران در کشور و استان فارس بودیم.
به تبع این اقدامات، مسئولان بخش گردشگری استان فارس نیز در چند سال اخیر تلاش های فراوانی کردند تا فضای مناسبی برای حضور و ورود گردشگران خارجی در استان وجود داشته باشند و استان در این بخش رونق و توسعه یابد.

 افزایش بیش از ۲۰ درصدی رشد گردشگر خارجی در سال ۹۵

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در سه ماه نخست سال ۹۵ تعداد ۴۸ هزار و ۲۲۷ نفر گردشگر خارجی وارد استان فارس شده و ضمن بازدید از جاذبه های دیدنی، در این استان اقامت داشتند.
موید محسن نژاد افزود: در مدت مشابه سال ۹۴ نیز تعداد ۴۰ هزار و ۹۹ گردشگر خارجی وارد استان فارس شدند که این آمار نسبت به امسال ۲۰ و دو دهم درصد افزایش داشته است.
وی اظهارداشت: در حال حاضر ایران در شرایط بسیار مناسب امنیتی و سیاسی در عرصه بین المللی قرار دارد و این دو ویژگی عامل مناسبی برای جذب گردشگر خارجی به کشور است که حضور گروه گردشگران خارجی با قطار به کشور و استان نشان دهنده امنیت سفر و گردشگر در کشور ماست که این عامل مهم برای تبلیغ گردشگری کشور ما در خارج از کشور است.
محسن نژاد اضافه کرد: در گذشته به دلایل سیاست های نادرست برای کشور ایران محدوده قرمز ایجاد شده و یک منطقه خطر بود و سفارتخانه ها مانع از سفر مردم خود به ایران می شدند اما بعد از استقرار دولت جدید، مسئله برجام و مذاکرات؛ کشور ایران به یک منطقه سبز تبدیل شده و سفارتخانه ها سفر به ایران را به مردم خود توصیه و ترغیب می کنند.
او ادامه داد: میهمان نوازی و فرهنگ مردم ایران و فارس از دلایل دیگر جذب گردشگران خارجی و استقبال ملت ها به کشور ما است.
به گفته معاون گردشگری میراث فرهنگی فارس، باید بازارهای هدف گردشگری استان فارس از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی را هدفمند تر و ساماندهی کنیم تا بتوانیم حضور گردشگران را در قالب های تور گردشگری به استان داشته باشیم.
محسن نژاد عنوان داشت: علاوه بر این دلایل، استان فارس مقصد سفرهای سنتی در بخش های مختلف گردشگری از جمله پزشکی برای بسیاری از گردشگران کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز هست که این عوامل موجب رشد گردشگری خارجی استان فارس است.

 زیرساخت های گردشگری فارس نیازمند تقویت

وی گفت: هم اکنون امکانات استان برای میزبانی از گردشگران خارجی در بخش های مختلف از جمله راهنمایان گردشگری و هتل ها و مراکز اقامتی مناسب است اما باتوجه به جایگاه استان، زیرساخت های بیشتری در این زمینه نیاز است.
او افزود: در حال حاضر برای حضور گردشگران خارجی تعداد چهار هتل پنج ستاره و هفت هتل چهار ستاره در استان فارس وجود دارد که وضعیت استان نسبت به کشور در این حوزه مناسب است.
محسن نژاد بیان کرد: اما با توجه به استقبال گردشگران خارجیبرای سفر به استان در چند سال آینده نیازمند زیرساخت های بیشتری در زمینه راهنمایان گردشگری و هتل های لوکس و اقامت گردشگران خارجی هستیم.
وی اظهارداشت: دولت باید با ارائه حمایت ها و تسهیلات مناسب زمینه حضور بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت های گردشگری استان از جمله هتل سازی را فراهم کند.
او اضافه کرد: هم اینک بخش خصوصی شامل دفاتر خدمات گردشگری و آژانس های مسفرتی برای جذب گردشگر خارجی مشمول معافیت های مالیاتی هستند که برای رونق بیشتر جذب گردشگر خارجی باید زمینه حضور بخش خصوصی کشور در نمایشگاه های بین المللی نیز فراهم شود.
محسن نژاد ادامه داد: بر اساس آمارهای بین المللی از هر ۱۱ شغل پایدار در دنیا یک شغل در حوزه گردشگری است.
محسن نژاد گفت: وارد شدن گردشگر خارجی به کشور فعال شدن چرخه اقتصاد را به دنبال دارد و این درحالی است که با ورود هر گردشگر به کشور هشت شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود.

 پیش بینی حضور ۱۲۰ هزار گردشگری خارجی در سال ۹۵ در فارس

وی عنوان داشت: پیش بینی می کنیم در سال ۹۵ نیز شاهد حضور حدود ۱۲۰ هزار نفر گردشگر و افزایش حضور گردشگر خارجی در استان فارس باشیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس گفت: در چند سال اخیر شاهد رشد و توسعه گردشگری خارجی در کشور بودیم به طوری که بر اساس آمار حضور و مدت زمان اقامت گردشگران خارجی در استان فارس در سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال ۹۲ معادل ۱۰۶ درصد افزایش داشته است.
محسن نژاد با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۱۰ هزار گردشگر خارجی به فارس سفر کردند افزود: در سال ۹۴ نیز امنیت و سیاست تنش زدا و ماهرانه جمهوری اسلامی سبب شد گردشگران خارجی بیشتری به کشور سفر کنند به طوری که شاهد افزایش ۱۰ درصدی در خصوص حضور گردشگران خارجی به استان فارس بودیم.
او اظهارداشت: این فزونی نشان می دهد که ایران یکی از مقاصد اصلی گردشگری در دنیاست و علیرغم فضاسازی برخی کشورما در تحت شعاع قرار دادن گردشگری ایران از جمله لغو روادید ؛ بسیاری از مردم دنیا علا قه مند حضور در کشور ما و آشنایی با فرهنگ مردم ما هستند.

 میزبانی شایسته از زائران و گردشگران فارس

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز به ایرنا گفت: تلاش ما در این اداره کل بر برنامه های مناسب و مدونی برای معرفی چهره شایسته و ظرفیت های مختلف گردشگری برای گردشگران داخلی وخارجی در استان فارس است.
مصیب امیری افزود: در دولت یازدهم و امسال نسبت به سال گذشته، حضور و اقامت گردشگران خارجی در استان فارس و شهر شیراز افزایش قابل توجهی داشته است که این نویدبخش توسعه گردشگری بین المللی در کشور است.
وی بیان کرد: حضور گردشگران خارجی در کشور و استان فارس یک فرصت مغتنم است زیرا هر یک از گردشگران خارجی سفیران ما برای معرفی و تبلیغ هرچه بهتر ظرفیت های حوزه گردشگری ما در کشورهای خود هستند.
امیری اظهارداشت: افزایش ظرفیت اقامتی استان فارس در جذب گردشگر داخلی و خارجی نقش موثری دارد که امسال تلاش ما بر افزایش، احداث و تقویت زیرساخت های اقامتی در خور شان گردشگران خارجی در استان است.
وی با بیان اینکه سال گذشته دو هتل در شهر شیراز و دو هتل چهار ستاره نیز در شهرستان های فارس به بهره برداری رسید اضافه کرد: همچنین مجوز ساخت ۱۰ هتل در شهر شیراز صادر شده است که هم اینک برخی از این پروژه ها حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که در این زمینه تاکید ما بر ساخت هتل و هتل آپارتمان چهار یا پنج ستاره است تا بتوانیم خدمات مناسبی به گردشگران استان ارایه کنیم.
او با اشاره به افزایش حضور گردشگران در سال ۹۵ در استان ادامه داد: در سالجاری حضور گردشگران خارجی در استان نسبت به سال گذشته افزایش بیش از ۲۰ درصدی داشته که به دنبال این حضور، آمار بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی استان نیز افزایش داشته است که این مهم تاثیر شگرفی در توسعه اقتصادی استان دارد.
امیری عنوان داشت: در مدت زمان سه ماهه نخست امسال تعداد دو میلیون و ۲۷ هزار نفر از اماکن تاریخی و فرهنگی تحت پوشش این اداره کل در فارس بازدید کردند که در این بخش نیز افزایش داشته است.

 رونق صنعت گردشگری، از سیاست های دولت یازدهم

معاون گردشگری و زیارتی استانداری فارس هم به ایرنا گفت: سیاست گذاری دولت یازدهم در بخش بین المللی باعث تغییر نگاه به کشور ایران و علاقه مندی گردشگران خارجی برای سفر به کشورمان شده است.
شاپور رستمی بیان کرد: بر این اساس در دو سال اخیر شاهد افزایش تعداد گردشگران خارجی ورودی به کشور و استان فارس هستیم اما معتقدیم هنوز نسبت به ظرفیت های کشور و فارس مناسب نیست و در این زمینه باید برنامه ریزی منسجم و مستمری صورت گیرد.
وی افزود: بر این باوریم برنامه ریزی ها در حوزه گردشگری در استان و کشور باید رونق صنعت گردشگری را به دنبال داشته باشد که در این زمینه برنامه ریزی ها باید برای دو گروه گردشگران علاقه مند و آشنا با کشور ما و گردشگر غیرآشنا تدوین شود.
رستمی اظهارداشت: باید برای گردشگران خارجی که خود علاقه مند به سفر و آشنایی با فرهنگ کشور ما هستند فضایی فراهم شود که واقعیت ها و ظرفیت های مردم و فرهنگ ایران و فارس را بخوبی درک کنند و بشناسند.
وی با بیان اینکه همین افراد سفیرهای ما در کشورهای خود می شوند اضافه کرد: امروز امنیت سفر موجود در کشور ما ویژگی قابل توجهی برای گردشگران خارجی شده است.
معاون گردشگری و زیارتی استانداری فارس ادامه داد: همچنین در بخش رونق گردشگری خارجی باید برنامه ریزی ها به گونه ای انجام شود تا گردشگران خارجی برای حضور در کشور و استان ترغیب شوند که این مهم چرخه صنعت گردشگری استان را فعال تر و پویاتر می کند.
او عنوان داشت: در صنعت گردشگری بخش خصوصی شامل دفاتر خدمات گردشگری و آژانس های گردشگری و بخش های تبلیغی ما باید فعال تر و هدفمند شوند به طوری که با بهره گیری از برنامه های مناسب، گردشگران بیشتری را وارد استان فارس کنند که این یک کار حرفه ای در دنیاست.
رستمی با بیان اینکه در بخش گردشگری باید برای بازارهای هدف برنامه ریزی های متناسب انجام واجرا شود گفت: استان فارس در بخش گردشگری داخلی و خارجی ظرفیت ها و فرصت های منحصر به فردی در بخش های مختلف از جمله گردشگری تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و پزشکی دارد که هر یک بازار هدف و مخاطب ویژه ای دارد.
وی افزود: تلاش ما بر توسعه متوازن بخش های مختلف گردشگری در استان فارس است که هم اکنون فضای فعالیت بیشتر بخش خصوصی در حوزه گردشگری در استان فراهم است.

 بخش خصوصی توانمندی ها و داشته های گردشگری فارس را معرفی کند

معاون گردشگری و زیارتی استانداری فارس معتقد است: بخش خصوصی در حوزه گردشگری استان باید در زمینه معرفی هرچه بیشتر و بهتر توانمندی ها، جاذبه ها و داشته های گردشگری استان فعال شود.
رستمی گفت: همچنین ارائه خدمات مطلوب به گردشگران در استان فارس باید در طول سال انجام شود تا شاهد جذب هر چه بیشتر گردشگر باشیم و در این زمینه مشارکت هر بیشتر بخش خصوصی و انجام کارهای خلاقانه و به روز در توزیع مناسب سفر در این استان موثر است.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی نقش مهمی در توسعه گردشگری دارد اظهارداشت: از آنجا که ظرفیت اعتبارات دولتی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری محدود است، بخش خصوصی باید با تمام توان و ظرفیت وارد این عرصه شود.
معاون استاندار فارس اضافه کرد: توسعه، تقویت و استمرار گردشگری در استان نیازمند ایجاد بسترها مناسب گردشگری است که هر چه شرایط حضور و فعالیت بخش خصوصی فراهم شود، رونق و توسعه اقتصادی استان بیشتر می شود.
او بیان کرد: فارس از جاذبه های منحصر به فرد گردشگری در بخش های مختلف از جمله تاریخی، فرهنگی، عشایری، ادبی و طبیعی برخوردار است که همه بخش ها باید به صورت موازی در کنار هم تقویت و توسعه یابد.
رستمی با بیان اینکه ارائه خدمات سفر به مسافران مربوط به یک روز خاص نیست افزود : باید برای ۳۶۵ روز سال در فارس برنامه داشته باشیم چرا که فارس و شیراز همواره میزبان مسافران و گردشگران بی شماری از اقصی نقاط جهان هستند.

 ترویج و تقویت گردشگری ارزان

او بیان کرد: ایجاد گردشگری ارزان از برنامه های ما در سالجاری است که این مهم را در استان فارس دنبال می کنیم.
رستمی اظهارداشت: در بخش گردشگری ارزان بر این باور هستیم که باید فضایی فراهم شود تا سفر به کشور ما در مقابل سفر به کشورهای خلیج فارس و ترکیه مناسب باشد و گردشگر باتوجه به پتانسیل ها، ظرفیت ها و ویژگی هایی مانند امنیت، تنوع گردشگری و قیمت مناسب؛ کشور ما را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کند.
معاون گردشگری و زیارتی استانداری فارس اضافه کرد: ایجاد گردشگری ارزان نیازمند برنامه ریزی مدون و جامع و همراهی و فعالیت بخش خصوصی و دولت دارد تا بتوانیم با برنامه های متناسب شاهد فعالیت های موثر و رونق این بخش در استان باشیم.
وی ادامه داد: دوم برنامه ریزی ما تلاش برای این است که بتوانیم افراد را ترغیب کنیم برای حضور در استان و چرخه صنعت گردشگری را فعال تر و پویا تر کنند که زیر ساخت ها را باید تقویت کنیم .
رستمی عنوان داشت: گردشگری یک مزیت اصلی برای استان فارس است لذا گردشگری در این استان نباید مختص ایام خاصی در سال باشد بلکه این صنعت باید در طول سال در فارس فعال باشد.
وی از برنامه های مهم امسال بخش گردشگری استان را تدوین تقویم گردشگری عنوان کرد و افزود: برای رونق گردشگری استان فارس نیازمند تقویم گردشگری در استان هستیم تا حرکت ها متناسب و بر اساس این تقویم انجام شود.
او گفت: تمام شهرستان های فارس در بخش گردشگری دارای ظرفیت های مناسب هستند لذا این تقویم گردشگری باید برای همه شهرستان های استان نیز تهیه و تدوین شود تا مبنای حرکت و فعالیت ها قرار گیرد.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 255 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 23:40

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-07-18 17:41:17Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-07-18 17:41:17Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

«خبرجنوب» نوشت: شیراز تئاتر شهر ندارد، برای همین اگر یک شهروند شیرازی بخواهد به همراه خانواده یا دوستانش به تماشای یک نمایش بنشیند اول باید بررسی کند و ببیند آیا اصلا نمایشی در تالارهای کوچک شیراز در دست اجرا هست یا نه؛ ارشاد فارس از کنار این کمبود گذر نکرده است.

تالار قدیمی ابوریحان در دروازه کازرون در دست تعمیر و بازسازی است تا دوباره تئاتری های فارس صاحب خانه نمایش شوند؛ از روزی که ساخت و ساز شروع شده اما صدای مخالفت برخی از فعالان هنر هفتم هم بالاتر رفته است. آنها می گویند دروازه کازرون جای برگزاری نمایش نیست. حتی یکی از این فعالان به خبرنگار «خبرجنوب» می گفت دروازه کازرون جای فروش ماهی و میوه است، نه اجرای تئاتر. این سخنان اما کمابیش با اعتراض هنرمندانی روبرو شده که می گویند کار هنر خدمت به جامعه است و هنر تنها به طبقه بالای جامعه تعلق ندارد.

پاسخ به نیازها

ساخت و ساز در تئاتر شهر شیراز ادامه دارد. قرار است ۳ سالن نمایش در این مجموعه آماده سازی شده و در مهرماه، یعنی همزمان با جشنواره تئاتر استانی فجر به بهره برداری برسد. پارسال گروه های نمایشی شرکت کننده در جشنواره تئاتر استانی فجر از اینکه جایی برای تمرین نمایش خود ندارند گلایه مند بودند. آنها می گفتند مگر می توان تمرینات را به یک ساعت در روز محدود کرد؟ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همان زمان اعلام کرد که به زودی کمبود زیرساخت های نمایشی شیراز برطرف می شود. ارشاد فارس نخست سالن نمایش استاد سپاسدار را به بهره برداری رساند و اکنون با وجود محدودیت منابع مالی تلاش می کند هرچه زودتر تئاتر شهر را برای مهرماه آماده کند. مجموعه ای تاریخی که در سال ۴۸ ساخته شده ولی در سال های اخیر تعطیل شده بود و کمتر کسی سراغی از آن می گرفت. از زمان شروع ساخت و سازها و تعمیرات اما برخی تئاتری های فارس در برابر ساخت آن موضع می گیرند. یکی از آنها می گفت مگر دروازه کازرون جای اجرای نمایش است؛ یکی دیگر هم می گفت مگر مردم برای تماشای تئاتر به آن منطقه از شهر می روند؟ برخی مانند سیاوش صفری نژاد، بازیگر و کارگردان تئاتر هم به خبرنگار «خبرجنوب» می گوید که حتی اگر این مجموعه راه اندازی شود تنها به درد تمرین میخورد و نه اجرای تئاتر. او ادامه می دهد: «این خیلی خوب است که ارشاد در تلاش برای رفع کمبودهاست ولی اگر می توانستند آن مجموعه را بفروشند و در جایی چون فرهنگ شهر تکه زمین کوچکی گرفته و سالن تئاتر بسازند بهتر بود. مگر کسی می رود آنجا سینما ببیند؟»این کارگردان تئاتر بر این باور است که در صورت بهره برداری از مجموعه تئاتر شهر تنها خانواده هنرمندان تئاتر به تماشای نمایش ها خواهند نشست و نه مردم عادی. او از سرمایه گذاری در این منطقه گلایه مند است و بر این باور است که امروز مردم برای تماشای سینما به چهارراه زند هم نمی روند چه رسد به تماشای تئاتر در دروازه کازرون. این البته تنها سخن صفری نژاد نیست برخی از دیگر فعالان تئاتر هم کمابیش همین طور فکر می کنند ولی برخی تئاتری ها به ویژه پیشکسوتان این هنر نظر دیگری دارند.

دمیدن روحی تازه به دروازه کازرون

دروازه کازرون آشکارا در آستانه تحول است. یکی از بزرگترین پروژه های پارکینگ سازی شهرداری شیراز در این منطقه اجرا شده و به زودی به بهره برداری می رسد. ۲ مجتمع تجاری بزرگ، یکی مجتمع مشیر در خیابان مشیر و دیگر مجتمعی در نزدیکی حرم سید تاج الدین غریب (ع) در حال ساخت است. بسیاری امیدوارند با ساخت این ۳ پروژه چهره آن منطقه تغییر کند. مدافعان راه اندازی مجتمع تئاتر شهر در دروازه کازرون میگویند با راه اندازی این مجموعه نه تنها روح هنری تازه ای به این منطقه دمیده می شود بلکه این مجتمع های تجاری شهروندان بسیاری را به این منطقه می کشاند و این فرصتی برای هنرمندان است تا به جذب مخاطبان عادی بپردازند. وجود یک مجتمع پارکینگی بزرگ هم باعث میشود شهروندان از لحاظ ترافیکی مشکلات کمتری تجربه کنند. درست برخلاف چهارراه حافظیه و دیگر مناطق شهر. در این میان محمد جواد بخشی زاده عمیقا نسبت به نگرش جوانان تئاتر فارس معترض است. او به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر «خبرجنوب» می گوید جوانان تئاتری که می گویند تئاتر را باید به بالای شهر برد، «بلند پروازی» می کنند. بخشی زاده ادامه می دهد: «این تالار را من ساختم؛ در سال ۴۸٫ من بر این باور هستم که فرهنگ و هنر باید از پایین شهر شروع شود. تئاتر را باید به دروازه کازرون، شاهداعی ا… و مناطقی این چنین برد. ما فرهنگ را از مردم کوچه و بازار می گیریم و به آنان باز می گردانیم پس در دروازه کازرون باید تئاتر ساخته شود.»او ادامه می دهد: «بارها پیش آمد که ۴۵ شب پشت سر هم در همین تالار نمایش اجرا کردم و هر شب همه صندلی ها پر از جمعیت بود. این جوانانی که میگویند تئاتر را باید به بالای شهر برد بلند پروازی می کنند. این سخنان درست نیست. اگر تئاتر مردمی باشد، هر کجای شهر که اجرا شود مخاطبان از آن استقبال می کنند.»بخشی زاده روایت می کند که در سال ۴۸ این تالار از طویله اسب تبدیل به محل اجرای نمایش شد و او هنوز بر این باور است که تئاتر باید در نقاطی این چنین فعال باشد.

اینکه بگویند دروازه کازرون تئاتر نمی خواهد، اشتباه است

مجموعه تئاتر شهر البته مشکلاتی هم دارد. برای نمونه از استاندارد کافی برای هنر نمایش برخوردار نیست.
بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر «خبرجنوب» می گوید که برای این تئاتر سالنی شبیه به سوله ساخته شده بود و با هیچ استانداردی همخوانی نداشت. او ادامه می دهد: «هیچ ردیف عمرانی هم برای پروژه تعریف نشده بود. وقتی من به ارشاد آمدم دیدم با اسکلتی روبرو هستیم که نه استاندارد است و نه بودجه دارد. به هر روی تغییراتی در نقشه پروژه ایجاد کردیم تا از حداقل استانداردهای یک سالن نمایش برخوردار شود.»آن طور که مریدی می گوید تلاش می شود در برخی سالن ها از دیوار اکوستیک متحرک استفاده کنند تا برحسب نیاز، ۲ سالن تبدیل به یک سالن شود. مدیرکل ارشاد فارس در عین حال با این نظر برخی جوانان تئاتر فارس که می گویند جنوب شهر جای اجرای تئاتر نیست، مخالفت
می کند. او می گوید: «اینکه گفته شود آنجا نباید تئاتر داشته باشیم بسیار اشتباه است. اگر نتوانیم هنر را به مناطق کمتر برخوردار ببریم پس هنر به چه کسی باید خدمت کند؟ ضمن اینکه به نظر می رسد با راه اندازی پارکینگ اطراف این پروژه بتوان از امکانات بیشتری برای هنر نمایش در آن منطقه برخوردار شد.»مریدی می افزاید: «بنا نیست همه هنرها در چهارراه حافظیه اجرا شوند. ما دو مجتمع هم در محله سنگ سیاه و سعدی خواهیم ساخت».

این طور که به نظر می رسد برخی از کسانی که در تئاتر فارس فعال هستند هنر را عرصه لوکس و ویژه ثروتمندان جامعه می بینند. نگاهی به تاریخ هنرهایی که ماندگار شده اند اما چیز دیگری می گوید. اصلا شاید ملاک محک زدن یک اثر هنری این باشد که آیا آن اثر به درد همه افراد و به ویژه افراد کمتر برخوردار جامعه می خورد یا صرفا ثروتمندان و طبقه بالا.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 227 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 19:22

2183«خبرجنوب» نوشت: مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از انجام دو برنامه کاوش باستان شناسی در این مجموعه جهانی خبر داد.

مسعود رضایی منفرد گفت: هفتمین فصل از کاوش های باستان شناسی و برنامه مطالعات تل آجری در حریم شهر پارسه، با حضور هیات مشترکی از باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی در منطقه تاریخی تل آجری، مهر و آبان ماه امسال آغاز میشود . وی با بیان اینکه تل آجری در واقع در شمال غربی تخت گاه تخت جمشید قرار گرفته است، افزود: با همکاری باستان شناسان ایتالیایی سال گذشته ششمین فصل کاوش این محوطه به پایان رسید که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته این کاوش ها در پاییز امسال از سر گرفته خواهد شد.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در ادامه افزود: در حال حاضر ۱۲ بنای باستانی دوره هخامنشیان در حریم تخت جمشید شناسایی شده که به دلیل وجود شباهت زیاد بین آجرهای لعابدار کشف شده دروازهها با نقوش اسطورههای بین النهرین، به نظر میرسد شهر پارسه در دوره کوروش هخامنشی نیز وجود داشته است.
وی همچنین گفت: بناهایی که در این محوطه کشف شده به احتمال زیاد پیش از بنای تختگاه تخت جمشید ساخته شده و در واقع کشفیات محوطه ، خلاء های تاریخی شهر پارسه به ویژه در دوره حکومت کوروش و کمبوجیه و پیش از به قدرت رسیدن داریوش هخامنشی در سال ۵۲۱ پیش از میلاد را پر می کند.
رضایی با بیان این که آجرهای لعاب دار و منقوش مکشوفه در این محل قابلیت بازسازی دارند به طوری که حیوانات و نقوشی که در این آجرها دیده می شود جزو مهم ترین و بی سابقهترین نقوش در ایران هستند.
وی مهم ترین کشفیات این محل کاوش را کتیبه هایی دانست که به زبان بابلی کلمه دروازه بر روی آنها حک شده است و افزود: با توجه به این کشفیات بیشک تل آجری دروازه ورودی شهر پارسه بوده که به کاخ بزرگ و پردیسهای اطراف آن معطوف می شده است.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: تل آجری در واقع دروازه شهر هخامنشی پارسه بوده که در زمان کوروش اما با فکر و معماری و فرهنگ بابلیها ساخته شده است. این دروازه تزئینات مختلفی داشته و بسیار زیبا طراحی و ساخته شده است که هم اکنون بسیاری از نقوش و آجرهای لعابدار و کتیبه های مکتوب در این محل به موزه تخت جمشید منتقل شده است تا مورد بررسی بیشتر و مرمت و حفاظت قرار گیرد.وی در ادامه به برنامه کاوش و گمانه زنی در حریم درجه دو تخت جمشید نیز اشاره کرد و گفت: این برنامه در ضلع غربی تختگاه و در مکانی که قرار است سیلو ساخته شود اجرا خواهد شد.
به گفته وی در حال حاضر ساخت و ساز سیلوها که در حریم مجموعه جهانی قرار داشتند متوقف شده و تا زمانی که گمانه زنی ها در محل انجام شود و به نتیجه برسد این پروژه متوقف خواهد بود.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 213 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 19:22

به دلیل عدم پایبندی شهرداری به تعهدات مالی خود؛

asansanatco-20160719-0001

asansanatco-20160719-0001

در ادامه خاموشی تاسیسات شهری، این بار قرعه به اسم آبنمای موزیکال بلوار بعثت افتاد. به گزارش شیراز۱۴۰۰، یکی از مهمترین معضلات و مشکلاتی که کلانشهر شیراز درگیر آن است و چاره ای هم برای آن اندیشیده نمی شود خاموشی تاسیسات و نورپردازیهای ایجاد شده در سطح شهر است که به دلایل مختلف رخ می دهند که همگی آنها در نهایت به شهرداری عریض و طویل شهرمان به عنوان متولی شهر باز میگردد. 

در این بین چند ماهی از شروع به کار آبنمای بوستان بعثت نگذشته که این آبنما به دلیل عدم پایبندی سازمان سیما،منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز به تعهدات مالی خود و ایجاد مشکل برای انجام پشتیبانی از سوی پیمانکار، خاموش شده است.
در حالیکه مسوولان شهرداری و شورای شهر هرگونه مشکل مالی این ارگان را تکذیب می کنند. طرحهای مختلف باکندی پیش می روند و برخی از طرحهای ساخته شده نیز مانند این آبنما از کار افتاده اند.
به هرروی با مقایسه بودجه های بالای ۲ هزار میلیارد تومانی شهرداری شیراز در سالهای اخیر که امسال به بیش از ۳ هزار میلیارد رسیده با وضعیت توسعه شهر ، متناسب با آن تغییر در سطح شهر مشاهده نمی شود و از سوی دیگر نیز امکانات ایجاد شده به خوبی نگهداری نمی شوند.
نیاز است تا شهرداری برنامه مدونی برای پایان کار طرحهای خود و نگهداری از امکانات ایجاد شده به شهروندان داشته باشد و مردم را در جریان پروژه ها روند اجرا و تاریخ افتتاح قرار دهد تا نخست هزینه های انجام شده از جیب شهروندان هدر نرود و شهروندان نیز بدانند که از عوارض پرداختی آنها چه طرحهایی درحال ساخت است.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 221 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 12:41

download

download

فیلم مستند «آخرین پرواز» شهید سرلشکر خلبان عباس دوران به تهیه کنندگی و کارگردانی علی ناجی از شبکه فارس پخش می شود.
به گزارش شیراز ۱۴۰۰ به نقل از خبرنگار مهر، فیلم مستند آخرین پرواز شهید سرلشگر خلبان عباس دوران در سالگرد این دلاور مرد تیز پرواز ارتش جمهوری اسلامی ایران در ساعت ۱۲ ظهر از سیمای مرکز فارس پخش می شود.

فیلم آخرین پرواز به عملیات حمله به بغداد دقیقا سه روز مانده به اجلاس سران غیر متعهدها انجام شد. این عملیات غرور آفرین که در تاریخ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ماندگار شد در تاریخ ۳۰ تیر سال ۶۱ و با دو فروند جنگنده بمب افکن نیروی هوایی انجام گرفت.

وی ادامه داد: در این عملیات عباس دوران به عنوان لیدر اسکادران هدایت را بر عهده داشت. در ساعت ۵ صبح ۳۰ تیرماه ۱۳۶۱ با آغاز عملیات بغداد که به گفته صدام و حزب بعث عراق دومین پایتخت امن جهان است و با انواع موشک های سام ۱ ، سام ۲، سام ۳ ،سام ۴ و ضدهوایی های پیشرفته سپر آهنین حتی برای پریدن یک کبوتر در آسمان بغداد است عباس دوران به همراه منصور کاظمیان و مرحوم اسکندری به پالایشگاه الدوره بغداد حمله کرده و پس از بمباران پالایشگاه به سمت شهر بغداد پرواز کردند با شکستن دیوار صوتی در روی شهر بغداد هواپیمای این دلاور مرد تیز پرواز نیروی هوایی مورد اصابت موشک قرار می گیرد و پس از اجکت منصور کاظمیان و خارج شدن او از هواپیما شهید دوران با یک عملیات انتحاری هواپیما را به ساختمان هتل کنفرانس سران می کوبد و به شهادت می رسد. کنفرانس سران غیر متعهد ها در بغداد لغو می شود و به هندوستان انتقال می یابد.

شهید عباس دوران در تاریخ ۳۰ تیر ماه ۱۳۶۱ در ساعت شش صبح به شهادت رسید و در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۸۱ در ساعت شش صبح پیکرش از مرز خسروی با افتخار به ایران بازگشت در مورد او همین بس که مقام معظم رهبری شهید دوران را قهرمان ملی ایران نامیدند.

عوامل تولید مستند «آخرین پرواز» را علی ناجی(نویسنده، تهیه کننده و کارگردان)، محمدرضا ملکی، محمدرضا غوابش(تصویر برداران)، علی ناجی(تدوین و صدا گذاری)، حسین ناجی ، محمد ابراهیم دوران ، علی دوران(بازیگر) هستند که تهیه آن را شبکه فارس با مشارکت شرکت فیلم سازی ناجی هنر برعهده داشته و مجری طرح آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس است.

این فیلم بعنوان بهترین فیلم دفاع مقدس در دوازدهمین جشنواره سرزمین نور درسال ۱۳۹۳ جایز ویژه هیئت داوران را در ایران بدست آورد.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 231 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 4:23

پایانه صادراتی فضایی است مناسب، جهت صادرات کالا به طوری که همه امکانات قانونی و اجرایی لازم جهت تحقق امر صادرات وجود داشته باشد. کالا از این پایانه به طور مستقیم با صدور پروانه صادراتی به صورت ترانزیت از مرز های خروجی کشور به هر نقطه ای از جهان صادر خواهد شد .

قوانین گمرک ایران درخصوص ایجاد و احداث پایانه های صادراتی هیچ هدفی به جز توسعه صادرات را به ذهن نمی آورد. حضور تجار صادر کننده کالا به صورت متمرکز، ایجاد شرایط و زیر ساخت تجارت الکترونیکی، سالن بورس, و حراج،واحدهای تجاری، انبار و سردخانه همگی حداقل امکانات مهمی است که میتواند در صادرات و رشد و توسعه آن مؤثر واقع شود.
دستیابی به این فضاها نیاز به صرف هزینه و سرمایه دارد و ازجمله وظایف دولت است حتی اگر دولت همه تلاش خود را صرف ایجاد اینگونه پایانه ها نماید و بصورت رایگان در اختیار تجار واقعی قرار دهد برای توسعه صادرات کشور توجیه پذیر می باشد. تأمین مالی و همچنین اداره و مدیریت این نوع پایانه ها مشکلاتی است که پیش روی دولت می باشد لذا سرمایه گذاری و مدیریت بخش خصوصی در سایه حمایت دولتی می تواند امکان حصول موفقیت را در این عرصه فراهم نماید.

موقعیت مکانی فارسِت(FARSET) در زمینی به وسعت دویست و بیست هزار متر مربع در بلوار خلیج فارس کیلومتر دوم جاده نیروگاه سیکل ترکیبی واقع شده است و از نظر موقعیت مکانی مزایای زیر را دارد.

• نزدیک بودن با میدان میوه وتره بار و شهرک صنعتی که به صادرات محصولات کشاورزی، میوه و تره بار و سایرکالاهای تولیدی کمک می نماید. • نزدیکی فارست به یک شریان درجه یک وارتباط آن به جاده ترانزیت شیراز-بوشهر،شیراز-بندرعباس،شیراز-کرمان • ارتباط سریع وفاصله مناسب پایانه صادراتی با  ایستگاه قطاربین شهری اصفهان – شیراز- بوشهر و ایستگاه قطار شهری شیراز • فاصله کمتر از ۱۰ کیلومتر با  فرودگاه بین المللی شیراز • نزدیکی به کمربندی شهرشیرازودسترسی آسان آن به کلیه خروجی های شیراز چشم انداز در سال ۱۳۹۶ پایانه صادراتی فارس  مرکز عمده  مبادلات صادراتی فارس و جنوب کشور خواهد بود. اهداف ایجاد پایانه صادراتی استان فارس – ساماندهی و تسهیل صادرات استان فارس – کاهش مبادلات گمرکی و هزینه های حمل و نقل – توسعه ظرفیت های صادراتی فارس و جنوب کشور – ایجاد رقابت سالم بین صادرکنندگان کالا در فارس و جنوب کشور – هم افزایی قدرت صادراتی استان به واسطه حضور «جمعی» صادر کنندگان کالا در پایانه – ایجاد بازار صادراتی استان و جنوب کشور – حراج یا بورس کالاهای صادراتی به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه بر حسب نیاز و ضرورت

بخش های مختلف این پروژه :

برای ارائه بهتر خدمات به صادرکنندگان کالا در این مجموعه قسمت های مختلفی با زیر بنایی برابر با ۳۰۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده است که شامل قسمت های زیر می باشد.
o پلیس و انتظامات
o آتش نشانی
o باسکول
o پمپ بنزین و گازوئیل
o مرکز خدماتی رفاهی
o فرهنگی مذهبی
o ورزشی

وسعت این سالن به اندازه ۳۰۰۰ متر مربع است که  خدمات سورت و بسته بندی  محصولات میوه ، تره بار و خشکبار به صورت صادراتی را ارائه می نماید.کلیه خدمات ارائه شده این سالن استاندارد و با دستگاه های مجهز و پیشرفته صورت می گیرد.

این مرکز به منظور ارتقاء بهداشت و سلامت محصولات کشاورزی ، گوشتی و پزشکی  صادراتی  و تکمیل زنجیره و چرخه ارزش آنها  در پایانه صادراتی در نظر گرفته شده است.پرتودهی نوعی از انرژی تشعشعی است که به روش یونی عمل می‌کند که یون‌ها به صورت موج نامرئی از میان فضای مولکولی حرکت می‌کنند و جانداران ریز و عواملی که باعث آلودگی و از بین رفتن محصولات می‌شود را از بین برده یا کاهش می‌دهد. که به موجب آن ماندگاری محصول را به شدت افزایش می دهد.

داشتن سرعت بالا، سازگاری با محیط زیست،استاندارد بودن و قابلیت استفاده در محیط تازه و منجمد از جمله مزایای استفاده از گاماست و محصول پس از پرتودهی قابل استفاده و بدون ضرر است و پسماندی بعد از عملیات پرتودهی وجود نخواهد داشت.محصولات پزشکی بخصوص آنهایی  که در بدن بکار می‌روند از دیگر وسایلی هستند که از این پرتو می‌توانند بهره‌مند شوند.
بسیار ی از کشورها واردات بعضی از محصولات را فقط به صورت پرتو دهی شده مجاز میدانند و این رویه رو به گسترش و جهانی شدن است. لذا وجود این مرکز باعث افزایش صادرات محصولات به خصوص میوه و تره بار و خشکبار خواهد شد.

این بازار در مساحتی بالغ بر ۱۵۵۰۰ متر مربع به صورت سر باز در مرکز و قلب پایانه احداث می‌گردد. تعداد واحدهای این بازار جمعا ۶۴ واحد با چهار تیپ مختلف است. این واحد ها علاوه بر ۲ طبقه دفتر کار شامل انبار جانبی می باشند. طراحی این واحدها به نحوی است که فروش و انبار کالا هم زمان صورت می گیرد و برای صادرات کالاهایی مثل میوه و تره بار، خشکبار، فرش و صنایع دستی و … مفید است.
 امکانات بازار صادراتی فارس:
o شبکه فیبر نوری
o دوربین مدار بسته
o شبکه داخلی دستگاه های کارت خوان بانکی
o تلفن وایرلس داخلی
o مرکز تلفن NGN
o سیستم تهویه مطبوع مستقل
o سرویس بهداشتی مستقل

از آنجایی که یکی از موارد بسیار حائز اهمیت در صادرات استان فارس، صادرات محصولات کشاورزی و گل وگیاه این استان می باشد، فضایی به وسعت ۸۰۰۰ مترمربع برای سردخانه به ظرفیت ۱۰ هزار تن در نظر گرفته شده است تا بتواند مکان مناسبی را برای انبارموقت این نوع محصولات فراهم نماید.
ساختمان سردخانه با زیربنای ۸۶۰۰ مترمربع و تجهیزات بسیار مدرن، امکان نگهداری کلیه کالاهایی که نیازمند نگهداری ویژه می باشند و همچنین موادغذایی مختلف را دارا می باشد.
طراحی تجهیزات این سردخانه متناسب با فناوری روز دنیا می باشد. همچنین فضای باز و وسیع اطراف این بنا جهت تخلیه، بارگیری و همچنین دسته بندی انواع کالا پیش بینی شده است.

در پایانه صادراتی فارس، ۲۲ هزار متر مربع فضای انباری به دو صورت سر باز و سر پوشیده در نظر گرفته شده که در صورت نیاز این فضا به ۴۲ هزار متر مربع قابل افزایش است.در این انبار ها جرثقیل و لیفتراک به اندازه کافی و کلیه امکانات انبار داری تامین شده است..از این فضا جهت انبار و نگهداری کالا ها قبل و بعد از عملیات حراج استفاده می شود.

این ساختمان و تجهیزات حمل و نقل مدرن مستقر در آن، با زیربنای تقریبی ۸۵۰۰ مترمربع، آمادگی خدمت رسانی به کلیه صادرکنندگان کالاهایی که نیاز به نگهداری ویژه ندارند، دارا می باشد.

انبارهای عمومی شامل دو نوع انبار می باشند:

۱- انبار سرپوشیده – فضایی به وسعت ۸۰۰۰ متر مربع به جهت انبارهای سر پوشیده در نظر گرفته شده است که در آن سیستم تهویه مناسب تعبیه خواهد شد.
۲- انبار روباز – فضایی به وسعت ۱۳۰۰۰ متر مربع به جهت انبارهای روباز در نظر گرفته شده است که در مواردی که نور آفتاب و هوای محیط تأثیر مخرب بر کالا نداشته باشند، این انبارها جایگزین مناسبی برای انبارهای سرپوشیده هستند. مضافأ به اینکه بارها در قالب کانتینر در این مکان نگهداری می گردد.

پایانه حمل و نقل بار، یک منطقه تعریف شده است که در آن تمام فعالیتهای مربوط به حمل و نقل،لجستیک و توزیع کالا، ترانزیت ملی و بین المللی انجام می‌شود.پایانه صادراتی فارس به وسیله تسهیلات عمومی برای انجام عملکردهای ذکرشده تجهیز شده است.این پایانه تمام امکانات استاندارد بین المللی،کانتینرهای سردخانه دار را جهت ارایه خدمات باربری به صادر کنندگان کالا را خواهد داشت.
وسعت مورد نیاز به جهت ترمینال حمل و نقل محوطه پایانه صادراتی استان فارس، به میزان ۳ هکتار پیش بینی شده است که ضروری است به تعداد مورد نیاز جرثقیل، لیفتراک درترمینال حمل و نقل موجود باشد. در ضمن در این پایانه تعدادی کامیون جهت حمل بارهای سردخانه ای تأمین خواهد شد. قسمتی از زیرسازی اراضی این ترمینال به صورت بتن مسلح انجام می شود تا به طورکامل تحمل سنگینی بار را داشته باشد. تأمین پارکینگ جهت وسائط نقلیه سنگین و حدود دویست واحد در این ترمینال منظور گردیده است.

انبارهای خصوصی فضایی است به صورت خصوصی و انحصاری جهت انبار کالای صادراتی که سرقفلی آن در اختیار انبار خصوصی خریدار می باشد. تعداد کل ۱۸ انبار، هر یک به مساحت ۱۸۶۸ مترمربع و زیربنای ۹۶۰ مترمربع در فضایی ویژه و استثنایی ارایه می‌گردد.

این بازار در مساحتی بالغ بر ۱۵۵۰۰ متر مربع به صورت سر باز در مرکز و قلب پایانه احداث می‌گردد. تعداد واحدهای این بازار جمعا ۶۴ واحد با چهار تیپ مختلف است. این واحد ها علاوه بر ۲ طبقه دفتر کار شامل انبار جانبی می باشند. طراحی این واحدها به نحوی است که فروش و انبار کالا هم زمان صورت می گیرد و برای صادرات کالاهایی مثل میوه و تره بار، خشکبار، فرش و صنایع دستی و … مفید است.
بازار صادراتی فارس در دو طبقه همکف و اول، شامل جمعا ۶۴ واحد در مساحتی بالغ بر ۱۵۴۷۲ مترمربع است که واحدها در ۴ تیپ مختلف ارایه می‌گردند. غرفه های تجاری واقع در این بازار، شامل دو بخش دفتر و انبار می باشند.

با توجه به موقعیت قرارگیری این بخش و امکان دسترسی از دو خیابان اصلی، انبار و دفاتر دارای ورودی های مجزا می باشند. همجواری انبار با دفاتر مدرن، امکان نمایش و فروش محصولات را در مقیاس خرد و کلان ایجاد می نماید.
* امکانات بازار صادراتی فارس:

شبکه فیبر نوری
دوربین مدار بسته
شبکه داخلی دستگاه های کارت خوان بانکی
تلفن وایرلس داخلی
مرکز تلفن NGN
سیستم تهویه مطبوع مستقل

 مرکز تجارت بین‌الملل:

مرکز تجارت بین الملل محلی است برای استقرار صادر کنندگان داخلی و خریداران خارجی که خواهان ایجاد دفتر در این مجموعه هستند. این ساختمان در ۹ طبقه و با زیربنای ۱۶۰۰۰ مترمربع، اصلی ترین بنای پایانه صادراتی می باشد. طراحی این ساختمان به نحوی است که علاوه بر ظاهری زیبا، کلیه قسمت های آن با نورگیر مناسب بوده و دارای مشخصات زیر می باشد.
دفاتر تجاری صادرات، سالن بورس، رستوران و اتاق های کنفرانس فضاهای اصلی این ساختمان را شامل می شود. مرکز اصلی مبادلات پایانه صادراتی فارس، تالار بورس بسیار مدرن با گنجایش ۲۵۰ نفر می باشد که در این ساختمان قرار دارد.

کل ساختمان به وسیله ۴ آسانسور و دو ردیف پله پشتیبانی و سرویس داده می‌شود. در طبقه همکف، ۱۴ واحد اداری به همراه رستوران و تعدادی مغازه قرار دارد. طبقه اول، شامل آمفی تئاتر، کافی شاپ و ۱۵ واحد اداری بوده و طبقه دوم دارای ۱۸ واحد اداری می‌باشد. سایر طبقات از طبقه سوم تا طبقه نهم، هر یک شامل ۱۹ واحد اداری در متراژهای مختلف می‌باشند.
* قسمت های مختلف مرکز تجارت بین الملل:

دفتر اصلی پایانه صادراتی
۱۸۰ واحد های تجاری و اداری در متراژ های ۳۵ تا۰۰۰ متر مربع
اتاق کنفرانس
تالار بورس
سالن برگزاری جلسات و همایش ها
بانک
رستوران
کافی شاپ

* امکانات مرکز تجارت بین الملل:

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان(BMS)
شبکه فیبر نوری داخلی
دوربین مدار بستهCCTV
شبکه داخلی دستگاه های کارت خوان بانکی
شبکه بیسیم پیوسته
مرکز تلفن NGN
سیستم تهویه مطبوع
۶ دستگاه آسانسور
کنترل دسترسی به صورت الکترونیکی در قسمت های مختلف

گفتنی است ساخت این طرح پس از مدتی توقف تا پایان تابستان مجددا شروع به ساخت خواهد شد.

تصاویر و مطالب از http://farset.ir

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 203 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 17:25

موزه-دفاع-مقدس-شیراز1

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: کل بوستان ولیعصر به باغ‌موزه دفاع مقدس و شهدا تبدیل می‌شود. به گزارش شیراز۱۴۰۰، محمدرضا هاجری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: بنابر پیگیری‌های شورای شهر و شهرداری شیراز مقرر شد باغ‌موزه دفاع مقدس در بوستان ولیعصر احداث و کل بوستان به این کاربری اختصاص یابد تا خودروهایی که تردد می‌کنند از وسط باغ‌موزه و تونل بین باغ‌موزه و نمایشگاهی که گنجینه یادواره شهدا و حفظ آثار خواهد بود، عبور کنند.

وی افزود: احداث این باغ‌موزه را شهرداری متقبل شده و کاربری گردشگری و زیارتی خواهد داشت و بر معنویت شهر خواهد افزود و معاونت فنی و عمرانی شهرداری و منطقه دو قول داده همزمان با افتتاح پل ولیعصر این باغ‌موزه نیز افتتاح شود.

این عضو شورا تصریح کرد: در حال حاضر تالار جنب شورای شهر بزرگ هم آماده است و بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است. هاجری بیان کرد: تالار چندمنظوره زیبا و شکیل مجموعه فرهنگی شورا که با طراحی سنتی در بین‌الحرمین پیش‌بینی‌شده و حدود ۵۰۰ نفر ظرفیت دارد حداکثر تا ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: این تالار امکانات جنبی اسکان و آمفی‌تئاتر را در خود جای‌داده و کاربری اصلی آن برگزاری مراسم بزرگ خواهد بود ضمن این‌که گالری‌هایی در اطراف آن هست تا هنرمندان و سایر اقشار بتوانند از آن بهره ببرند.

هاجری ابراز داشت: در همین هفته فرهنگسرای محمودیه و فرهنگسرای قصر قمشه نیز افتتاح شد و در مردادماه نیز کتابخانه و قرآن سرای شهرک امام موسی کاظم(ع) (بر آفتاب سابق) افتتاح می‌شود.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

- - , .
.

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 218 تاريخ : شنبه 26 تير 1395 ساعت: 21:06

13940312113015375416414

13940312113015375416414

۱۶ سال از آغاز ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان فارس می‌گذرد اما این پروژه به دلیل اعتبارات قطره‌‌چکانی تنها ۶۰ درصد پیشرفت داشته است. به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از تسنیم از شیراز، ۱۶ سال از آغاز ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان فارس می‌گذرد، مرکزی که پیش از این نام باغ موزه دفاع مقدس داشت اما به دلیل جامعیت فعالیت‌های تعریف شده به مرکز فرهنگی دفاع مقدس تغییر نام داده است.

در سال ۷۹ فضایی به وسعت ۱۴۰ هزار متر مربع برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس در چهار راه غدیر فعلی و فلکه مصدق سابق شیراز در نظر گرفته شد که در سه طبقه در حال ساخت است و در هر طبقه بخشی از تاریخ دفاع مقدس استان فارس را روایت می‌کند.

طبقه همکف این مرکز گذرگاه خاطره از سال‌های ۵۹ تا ۶۷، طبقه اول به حماسه‌سازان استان فارس و طبقه سوم به یادگاران دفاع مقدس اختصاص یافته است. به گفته سید محسن حسینی، مدیر این مرکز در بخش تامین محتوا ۳۳ سوژه در نظر گرفته شده که توسط کارشناسان و مشاوران مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن طراحی و ساخته می‌شود.

آنطور که حسینی می‌گوید: پرداختن به نقش مردم، روحانیت، اصناف، تاثیر وجود حرم حضرت احمدبن‌موسی(ع)، زنان در دفاع مقدس و غیره از جمله مواردی است که برای تامین محتوای موزه مورد توجه قرار گرفته است.

این پروژه تا ۸ سال مورد کم لطفی مسئولان واقع شده و روند پیشرفت آن بسیار کند و لاک پشتی بود تا اینکه با سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۷ به عنوان مصوبات سفر مقام معظم رهبری مورد توجه واقع شد و از آن سال پیشرفت فیزیکی آن رونق گرفت هرچند همین امر نیز به کندی صورت می‌گیرد.

اکنون پس از گذشت ۱۶ سال به گفته سردار خداداد ابراهیمی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار استان فارس این پروژه تنها ۶۰ درصد پیشرفت داشته و برای تکمیل آن به ۶۰ تا ۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

سردار ابراهیمی از نظرسنجی از خانواده شهدا در تکمیل این مرکز خبر داده و گفته است یادگرانی از شهید ملی استان فارس، عباس دوران و بمباران‌های شیراز به محتوای مرکز اضافه می‌شود و تلاش شده که هنرهای بومی در تکمیل آن به کار گرفته شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس گفته است با همکاری استادان و دانشجویان دانشگاه هنر محتوای مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان فارس از هنرهای بومی نظیر شیشه‌کاری، آینه‌کاری و آجرکاری استفاده می‌شود.

وی بر این باور است که حفظ فرهنگ دفاع مقدس و انتقال آن به نسل‌های نو مستلزم همکاری همه نهادهای مسئول است و بنیاد حفظ آثار به همکاری استانداری فارس، فرمانداری و شهرداری شیراز نیاز دارد.

به گفته سردار ابراهیمی مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان فارس روایت‌گر فرهنگ شهادت و ارزش‌های انسانی است مواردی که نسل امروز به آن نیاز دارد و باید با روش‌های مختلف آن را بیان کرد.

سید محسن حسینی، مدیر پروژه مرکز فرهنگی دفاع مقدس تامین اعتبارات را تنها راه سرعت دادن به ساخت این مرکز می داند و می‌گوید: حمایت مسئولان استانی برای جذب بودجه و تامین بخشی از آن از اعتبارات استانی در سال‌های گذشته صورت گرفته است اما سرعت در پیشرفت فیزیکی این کار نیاز به همت بیشتری دارد. وی بر این باور است به دلیل « مشخص نبودن تامین اعتبارات نمی‌توان زمان دقیقی را برای افتتاح این مرکز مطرح کرد.

محمدرضا هاجری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز با این بیان که در ۲-۳ سال گذشته ۲۰ میلیارد ریال از سمت شورای شهر برای ساخت و راه‌اندازی این مرکز اختصاص داده شده، از اختصاص ۵ میلیارد ریال برای ساخت این مرکز در سال ۹۵ از سوی شهرداری و شورای شهر خبر داد.

یکی از مواردی که مسئولانی استانی در همایش‌ها و نشست‌های مختلف به آن اشاره می‌کنند در اولویت قرار گرفتن پروژه‌های نیمه تمام است و هر چند تامین بودجه مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان فارس مصوب سفر رهبری است اما بازدید مسئولان استانی از این پروژه و اختصاص مبالغی از اعتبارات استانی می‌توان تکمیل این پروژه ۱۶ ساله را سرعت بخشد.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

- - , .
.

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 228 تاريخ : شنبه 26 تير 1395 ساعت: 21:06

مسابقات دوچرخه سواری کوهستان، قهرمانی کشور با حضور ۳۰۰ ورزشکار از ۳۰ استان صبح شنبه بیست‌وششم تیر در تپه های بلوار چمران شیراز برگزار شد. دوچرخه سواران در نخستین روز این رقابت ها در رشته کراس کانتری در بخش جوانان و بزرگسالان با هم رقابت کردند. نفرات برتر این رقابت ها به اردوی تیم ملی دعوت خواهند شد.
عکس: امین فائضی

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

- - , .
.

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 213 تاريخ : شنبه 26 تير 1395 ساعت: 21:06

مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی زمرد در دروازه کازرون در حال ساخت است. به گزارش شیراز۱۴۰۰، این مجتمع در نزدیکی آرامگاه سید تاج الدین غریب در حال ساخت بوده و قرار است به مرکز خرید و فروش کالای برق و الکترونیک تبدیل شود.

مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی زمرد

مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی زمرد

مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی زمرد

مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی زمرد

مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی زمرد

مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی زمرد

مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی زمرد

مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی زمرد

مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی زمرد

مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی زمرد

مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی زمرد

مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی زمرد

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

- - , .
.

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 318 تاريخ : چهارشنبه 23 تير 1395 ساعت: 22:05

این کلیسا نام خود را از حواری حضرت عیسی(ع) گرفته است.کلیسای شمعون غیور در کوچه نوبهار و چسبیده به بیمارستان مرسلین(مسلمین امروزی)واقع است.این کلیسا از دو جهت اهمیت دارد، یکی سازنده آن که نورمن شارپ می باشد و دیگری طرح زیبای ایرانی آن که به همت همین فرد در این کلیسا انجام شده است.

شارپ در سال ۱۸۹۶ در نزدیکی لندن به دنیا آمد و تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه کمبریج به پایان رسانید. وی چندی بعد وارد دانشکده الهیات شد و در سال ۱۹۲۲ به درجه کشیشی نائل گردید. در سال ۱۹۲۴ به سمت کشیش یزد به ایران آمد و به مدت ۱۱ سال در این شهر اقامت گزید. وی در این مدت کلیسای جمیع مقدسین را بنا کرد که این بنا بعدها در جریان سیل از بین رفت.
شارپ در سال ۱۹۳۶ به شیراز منتقل شد و به مدت ۲۵ سال مسئولیت اداره کلیسا را در شیراز بر عهده داشت. وی در این مدت کلیسای شمعون غیور را بنا کرد که غیر از این کلیسا، ساخت کلیسای کوچکی در روستای قلات با نام کلیسای تجلیل مسیح و یک کلیسا در شهر بوشهر با نام ظهور مسیح نیز جزیی از اقدامات او است.

نکته جالب در مورد نورمن شارپ شخصیت علمی وی است. شارپ پس از بازنشستگی در سال ۱۳۳۹ در دانشکده ادبیات و علوم دانشگاه شیراز به تدریس خطوط و زبان های ایران باستان مشغول بود و نخستین کتابی که در مورد خط میخی تالیف و به چاپ رسیده؛از نورمن شارپ است. نام این کتاب فرمان های شاهنشاهان هخامنشی است.

شارپ پس از ۴۳ سال اقامت در ایران به دلیل بیماری همسرش؛در سال ۱۳۴۵ ایران را ترک کرد.

عکس : سپیده شوشتری

کلیسای شمعون غیور از بناهای دوره اول پهلوی است که در خیابان زند،کوچه نوبهار در کنار اماکن مقدس دیگری چون آتشکده،کنیسه و دارالقرآن واقع گردیده و ساخت این کلیسا در سال ۱۳۱۷ به پایان رسید. طرح کلیسا سه طرف ساخت است. ورودی بنا با نمای سنگی در ضلع شمال شرقی واقع گردیده و بعد از ورود در دو طرف اتاق های آبدارخانه و محل استراحت پرستاران قرار دارد. سالن اصلی کلیسا، سالن اجتماعات و کتابخانه در ضلع جنوبی مجموعه قرار گرفته اند.

با ورود به سالن اصلی کلیسا در سمت راست حوض کوچک غسل تعمید و طرف چپ لوح یادبود نورمن شارپ واقع شده است. در امتداد راهروها به صورت طاق به فضای اصلی و محراب مرکزی منتهی می شود گه در سمت راست محراب کوچک دیگری قرار دارد و اتاق رختکن و اعتراف نیز در همین سمت است. در انتهای راهروی اصلی سالن کلیسا با پلان صلیبی شکل و گنبد آجری قرار دارد. اجرای گنبد از کاربندی ها با تزئینات کاشی کاری استفاده گردیده است.

پوشش خارجی گنبد فلزی بوده و در ساق گنبد از کاشی استفاده گردیده است.در اینجا قطعات کاشی به نحوی کنار هم قرار گرفته اند تا در کل طرح صلیب را تداعی کنند.

بدون شک این طراحی با فکر خاصی به اجرا درآمده است .تزئینات درونی سالن با استفاده از قطعات کاشی نگینی در قالب طرح های گره در تقسیمات کاربندی(شاپرک ها) پا باریک ها و عرقچین بیانگر همان شیوه تزئینات معماری ایرانی است که هرچند ساده اما با وقار و زیبا اجرا گردیده است. معمار برای پرهیز از تزئینات خارجی گنبد در طرح معماری اسلامی(کاشی کاری،گره،معرق و…)موادی غیرهمگون را مورد استفاده قرار داده تا عملا از تزئینات پرکار و زیبای گنبد در معماری اسلامی فاصله بگیرد، اما اجرای فرم جدید با فلز نیز از سادگی و وقار خاصی که از ویژگی های این بنای ارزشمند بوده برخوردار می باشد.

استفاده از پوشش گنبدی از ویژگی های مهم این بنا است.ساخت بنا توسط یک معمار فرنگی با عناصر سنتی ایران(آن هم بدون دخل و تصرف در روح ایرانی اثر)از ویژگی های اصلی بناست.
به دلیل وجود این ویژگی ها در معماری بنا و طراحی داخلی،کلیسای شمعون غیور در تاریخ ۲۶/۱۲/۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۱۸۳۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در دوره پهلوی اول ساخت بسیاری از بناهای تاریخی یا توسط معمار معروف آندره گدار طراحی شد و یا متاثر از نوع معماری و دیدگاه های معماری او بود. آندره گدار در آن زمان پیرو مکتبی بود که بیش از هرچیز توجه به اصالت هنری بومی را مد نظر داشت و این سبک دقیقا در مقابل مدرنیزم و معماری جدید قرار داشت. آثار هنری به جای مانده از آندره گدار نشان می دهد که اگرچه تغییرات جدیدی در معماری و طرح بنا ایجاد شده اما روح ایرانی در آن حاکم است که گنبد حافظیه از جمله این بناهاست.

نورمن شارپ در ساخت این سه کلیسا و بیش از همه کلیسای شمعون غیور متاثر از سبک معماری گدار است و در نتیجه طرح بنای کلیسا به ویژه تزئینات داخلی آن با توجه به فرهنگ و روحیه ایران و ایرانی ساخته شده که اهمیت طرح این کلیسا بیش از هرچیز مربوط به زمان ساخت آن می شود،در دوره پهلوی اول و زمانی که در طراحی معماری تغییرات زیادی بوجود آمده است.

این کلیسا بازدید عمومی ندارد.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

- - , .
.

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 247 تاريخ : چهارشنبه 23 تير 1395 ساعت: 18:38

en1888

en1888

«خبرجنوب» نوشت: معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی فارس از ثبت جهانی شیراز به عنوان شهر گبه خبر داد. زهرا الحمدی بر اهمیت جهانی شدن شهرهای ایران در حوزه صنایع دستی تاکید کرد و افزود: کسب عنوان شهر جهانی می تواند در حوزه اقتصادی به معرفی و فروش محصولات و دست ساخته ها در سطح جهانی، تبدیل شدن به برند بین المللی، جهانی سازی و رونق کسب و کار هنرمندان و صنعتگران منتهی شود.
به گفته وی طبق دستور العمل های موجود و بنا بر اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مقرر شده پرونده ثبت جهانی شهرهای شیراز و آباده از فارس برای کسب عنوان شهرهای جهانی گبه و منبت معرفی شوند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی فارس در ادامه اضافه کرد: خاستگاه هنر منبت، آباده است و چندی قبل نیز این شهر نشان ملی جغرافیایی صنایع دستی را از آن خود کرد. الحمدی در ادامه افزود: پایه و اساس هنر منبت سنتی و اصیل ایران از آباده نشأت گرفته است و هنر منبت کاری از کنده کاری و برجسته کاری روی چوب بر اساس طرحها و نقش های مورد نظر پدید می آید .
وی افزود: در رشته منبت سنتی که از دیرباز شهرستان آباده را مهد این هنر می دانسته اند از چوب هایی با بافت ریز و منسجم مانند گردو ، گلابی ، عناب ، نارنج و… استفاده می شود و هنرمند منبت کار می بایست تمام مراحل کار از طراحی و کنده کاری تا پرداخت نهایی را خود انجام دهد.طرح های مورد استفاده در منبت سنتی بیشتر طرح های گردان ختایی است که بوسیله چاقوی منبت یا تیغه بر روی چوب کنده کاری میشود.
وی در خصوص گبه نیز گفت: گبه در واقع نوعی قالی گره بافته است با پرزهایی بلند که معمولاً در ایلات و عشایر جنبه خود مصرفی دارد. الحمدی همچنین افزود: با توجه به اینکه خاستگاه هنر خاتم، شیراز است از این رو جا دارد که شیراز در این حوزه نیز فعال شود و پرونده ثبت جهانی این رشته نیز برای شیراز تهیه گردد . گفتنی است در گبه های قشقایی برخلاف گبه های سایر نواحی ایران که خودرنگ است،بافنده از رنگ ها و نقش های متفاوتی استفاده میکند. البته گبه هایی با نقش ساده با زمینهای یک رنگ یا رنگ های محدود نیز بافته می شود.
از نقش های مورد علاقه لبه بافان ایل قشقایی نقش شیر است که علاوه بر اهمیت باستانی این نقش مظهر جوانمردی است و بی ارتباط با وجود شیر در منطقه کامفیروز و دشت ارژن فارس نیست.
نقش های لچک ترنج, ستاره, نقش خشتی, نقش حیوانات مختلف و … نیز در گبه بافی کاربرد دارد. گبههای قشقایی تمام پشم هستند و تار آنها نیز پشمی است. اندازه گبه متفاوت است. معمولاً اندازه ۱۰۰×۲۰۰ یا ۲۰۰×۱۱۵ سانتی متر متداول تر است.
طراحی ونقش پردازی و حتی رنگ آمیزی گبه از قالی و قالیچه جداست و تابع قواعد و سنت های خاصی است.طرح ها ونقش های گبه تماما ذهنی بوده و بیشتر طرحهای هندسی را در بر می گیرد.ساده کردن خطوط و شکل هندسی دادن به خطوط از جمله خصوصیات مهم گبه بافی در ایران است که با گذشت زمان در شکل تازه ای انجام می گیرد.نقش گبه گریز از تکرار است و بدیع و برخلاف نقوش طراحان شهری که بر تکلف و محافظه کارانه است، مستقیما از طبیعت الهام می گیرد.
ریشه گبه را به این علت بلند می گیرند تا بین رجها به سبب استفاده زیاد از پود کلفت فاصله ای ایجاد نشود.گبه بیشتر به روش ((فارسی باف))بافته می شود اما روش ((ترکی باف)) هم در بین ایلات و عشایر به ندرت دیده میشود و گبه ها بر روی دارهای افقی (زمینی) بافته میشود.گبه کاملا از تار و پود تا ریشه ها از جنس پشم است و مهمترین آفت آن بید است .گبه های مرغوب از جنس پشم بهاره می باشد و پشم ها توسط دست ریسیده و به روش طبیعی وگیاهی رنگ می شوند و اینگونه با دوام و دارای ثبات و درخشندگی زیادی است.
بنا بر این گزارش بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی شهرهای مشهد و لالجین همدان به عنوان شهرهای جهانی سنگ های قیمتی و سفال انتخاب شدند.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

- - , .
.

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 245 تاريخ : چهارشنبه 23 تير 1395 ساعت: 18:38